شمع چگونه باعث سلامت خودرو می شود؟
شمع خوب دلیل اصلی سلامت خودرو

شمع چگونه باعث سلامت خودرو می شود؟


شمع خوب دلیل اصلی سلامت خودرو است. بی شک مهمترین بخش هر خودرو و قلب تپنده هر خودرو، موتور آن است. از این رو یک سری از نکات برای نگهداری و استفاده صحیح از آن اهمیت بالایی دارد. متاسفانه اکثر رانندگان در ایران برای سرویس خودرو خود، تنها به تعویض روغن اکتفا می‌کنند. درصدی از افراد هم تعویض فیلتر هوا و روغن یا سوخت را هم پیگیری می‌کنند.

برای سلامت موتور خودرو باید قطعات مصرفی به طور مرتب و مداوم مورد بررسی قرار گیرند. شمع‌ها هم جزء همین موارد هستند. در ادامه این مقاله شما آشنایی بیشتری در رابطه با این قطعه مهم پیدا می‌کنید. برای خرید شمع اصلی و با کیفیت به صفحه شمع خودرو در یدک پارس مراجعه کنید.

 آشنایی با شمع خودرو 

دوست دارید که بدونید شمع خودرو دقیقا چیه و چه کاری انجام میده؟ تعاریف زیاد و پیچیده‌ای برای این موضوع وجود داره. شمع خودرو قطعه بسیار مهمی است که بر روی سرسیلندر نصب می‌شود. شمع، برق کوئل را از طریق وایر شمع گرفته و به صورت منظم در داخل محفظه احتراق تولید جرقه می‌کند. این جرقه باعث سوختن مخلوط سوخت و تولید نیرو می‌شود.

شمع ها علاوه بر این وظیفه مهم باید بسیار مقاوم هم باشند. در محفظه احتراق با حرارت بسیار زیاد، فشار زیاد و واکنش های شیمیایی زیادی برخورد دارند. اگر شمع خودرو از ساختار مناسبی برخوردار نباشد، در این شرایط پر تنش نمی تواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد.

اهمیت تعویض شمع : انتخاب شمع خوب دلیل اصلی سلامت خودرو

با توجه به مواردی که گفته شد اینکه بدانیم چه شمعی برای خودروی ما مناسب است بسیار اهمیت دارد. برای انتخاب شمع مناسب موارد زیادی را باید در نظر گرفت که در زیر به چند مورد آن اشاره می‌کنیم.

  • کد حرارتی شمع
  • گپ یا اندازه فیلر شمع
  • طول رزوه شمع
  • قطر رزوه شمع
  • مقاومت شمع
  • اندازه آچار شمع

نکته: لازم است بدانید که استفاده از شمع معیوب یا نامناسب در خودرو موجب کاهش شتاب و سرعت، افزایش مصرف بنزین و روشن نشدن یا دیر روشن شدن خودرو و یا خام سوزی می‌شود. ایجاد لرزش و صدا در موتور هم موارد دیگری هستند که باعث می‌شوند قطعات خودرو شما بسیار جدی آسیب ببینند.

قسمت‌های مختلف شمع خودرو 

هر شمع دارای ۷ بخش اصلی است که در زیر نام برده شده است:

  1.  ترمینال
  2. عایق سرامیکی
  3. پایه
  4. مهره
  5. الکترود مثبت
  6. الکترود منفی
  7. گپ

لازم است که اجزای شمع خودرو کیفیت بالا و ساختار قابل قبولی داشته باشند. نکته مهمی که وجود دارد این است که عایق باید به درستی عمل کند. اگر غیر از این باشد موجب اختلال در عملکرد شمع می شود. مهمترین چیزی که در کیفیت و طول عمر یک شمع خودرو نقش دارد جنس آلیاژ الکترودها است.

 


عمر شمع های خودرو


سلامت شمع خودرو

 

عمر مفید شمع خودرو : شمع خوب دلیل اصلی سلامت خودرو

بعضی از مکانیک‌های خودرو، به عمر مفید شمع توجه کافی نمی‌کنند. این افراد تا زمانی که عیب خاصی در خودرو به وجود نیاید، تعویض آن را توصیه نمی‌کنند. در حالیکه گاهی یک شمع کار کرده، علاوه بر اینکه بطور ناگهانی ممکن است از کار بیفتد، به مقدار زیادی از قدرت موتور می‌کاهد. به علاوه یک شمع ضعیف به مقدار زیاد در نحوه ی روشن و خاموش شدن موتور، مصرف سوخت، میزان گرم کردن و کنش موتور و بالاخره در خرابی و دوام موتور مؤثر است.

عمر یک شمع خودرو با توجه به نوع آلیاژهای به کار رفته در آن و کیفیت آن تعیین می‌شود. معمولا عمر شمع های استاندارد بین ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر، شمع سوزنی پلاتینیوم تا ۵۰ هزار کیلومتر و شمع های ایریدیوم ۸۰ تا ۱۲۰ هزار کیلومتر تعریف شده‌اند.

منظور از بررسی شمع، اندازه گیری فاصله گپ، تمیزکردن الکترودها، بررسی سلامت رزوه، الکترود و چینی شمع است.

در نتیجه شمع خودرو را باید یک قطعه مصرفی دانست که بر اثر استفاده در طول زمان از بین رفته و باید بعد از مدتی آن را تعویض کرد. با ایجاد جرقه توسط شمع، بخشی از الکترود آن از بین می‌رود و در نتیجه پس از مدتی استفاده، این الکترود به صورت کامل فرسوده شده و مقدار جرقه آن کاهش می‌یابد.

 

ممنون که تا پایان مطلب ” شمع چگونه باعث سلامت خودرومی شود ” همراه ما بودید.


بیستر بخوانید:

دلایل خرابی شمع های خودرو و علائم آن

معرفی کارخانه مطرح تولید شمع خودرو

معرفی انواع شمع خودرو | خرید شمع مناسب

مقایسه شمع های ایرانی وخارجی خودرو