اثر تغییرات اقلیمی بر محیط زیست

 

اثر تغییرات اقلیمی بر محیط زیست

طی هشدار دانشمندان ادامه گرمایش زمین، یک سوم انسان‌ها را آواره می‌کند ، مجمع جهانی اقتصاد هم زمان با برگزاری نشست اقلیمی گلاسکو، به نقل از دانشمندان هشدار داده که در صورت ادامه افزایش دمای زمین ناشی از تغییرات آب و هوایی، نزدیک به یک سوم انسان های روی زمین وادار به ترک خانه هایشان و آوارگی برای مهاجرت به سوی نقاط خنک تر خواهند شد.

آهای آیندگان!

شما که از دل توفانی بیرون می‌جهید

که ما را بلعیده است.

وقتی از ضعف‌های ما حرف می‌زنید

یادتان باشد

از زمانه سخت ما هم چیزی بگویید.

به یاد آورید که ما بیش از کفش‌هامان کشور عوض کردیم.

و نومیدانه میدان‌های جنگ را پشت سر گذاشتیم،

آنجا که ستم بود و اعتراضی نبود.

این را خوب می‌دانیم:

حتی نفرت از حقارت نیز

آدم را سنگدل می‌کند.

حتی خشم بر نابرابری هم

صدا را خشن می‌کند.

آخ، ما که خواستیم زمین را برای

مهربانی مهیا کنیم

خود نتوانستیم مهربان باشیم.

اما شما وقتی به روزی رسیدید

که انسان یاور انسان بود

درباره ما

با رأفت داوری کنید!

#برتولت_برشت

می‌دانید ته‌سیگار شما در طبیعت چه فاجعه‌ای به بار می‌آورد؟!

پرنده مادری که فکر می‌کند ته‌سیگار غذاست و آن را به جوجه خود می‌دهد.

خاک هایی که ته سیگار در آنها افتاده اند متاسفانه کیلومترها آلوده می شوند و امکان رویاندن خود را از دست میدهند .

از آلودگی هوا چی میدانید؟

آلودگی هوا مانع جذب ویتامین D می‌شود ،

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد سالی 7 میلیون نفر بر اثر َآلودگی هوا جان خود را از دست می دهند ، در کلانشهر تهران سالانه ۵۰۰۰ نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند ، مرگ ومیر ناشی از آلودگی متاسفانه هرگز باعث نگرانی ودلواپسی نمی شود چراکه کاملا خاموش وبی صدا باقی می ماند .

سال ها است كه زنگ خطر گرمایش زمین به صدا درآمده و كارشناسان درباره خطرهای استفاده از سوخت های فسیلی و تولید گازهای گلخانه ای هشدار می دهند . اكنون آلودگی های زیست محیطی به میزانی رسیده كه زندگی میلیاردها انسان و جاندار دیگر را تهدید می كند .

46 سال یعنی نزدیك به نیم قرن از زمان تعیین روز زمین پاك می گذرد، هنوز هم گام های جدی برای نجات زمین بر نداشته ایم ؛ گام هایی كه اگر برداشته می شد اكنون محیط زیست ما در وضعیت بهتر قرار داشت.

هر ساله شعاری برای روز زمین پاك در نظر گرفته می شود ،  اما تنها یک شعار . اگر در پس این شعارها اقدام های درست وعملی وصحیح وجود داشته باشد ،  تیشه به ریشه جنگل ها و مراتع زده نمی شود و روز به روز بر مساحت بیابان ها افزوده نمی گردد.

بی توجهی به آلودگی آبها ،آلودگی هوا ، نابودی جنگل ها ومراتع وافزایش گازهای گلخانه ای ، استفاده از سوختهای فسیلی مانند ذغال سنگ ویا سوختهای سنگین مانند نفت خام  .

سوخت فسیلی از باقی مانده گیاهان و حیوانات بسیار ریزی که میلیون ها سال پیش زندگی کرده و مرده اند ساخته شده  است. بیشترین ذخایر سوخت های فسیلی ۵۴۰ تا ۶۵۰ میلیون سال پیش ، زمانی که آب و هوای زمین گرمتر و مرطوب تر بود و آبهای آن مملو از جلبک ، باکتری و موجودات کوچک دیگر بود ، تشکیل شده است.

کاهش تغییرات اقلیمی با جایگزینی سوخت پاک

اصلی ترین  نوع سوخت های  فسیلی عبارتند از: ذغال سنگ ، نفت و گاز طبیعی. ذغال سنگ ارزان و فراوان است ، اما هنگام سوختن آلاینده های زیادی تولید می کند .

انتشار کربن ناشی از سوزاندن سوخت های فسیلی عامل اصلی گرمایش جهانی می باشد. البته ، سوخت های فسیلی منبع اصلی انرژی نیز هستند و قرن ها تمدن مدرن را روبه جلو هدایت کرده اند.اما امروزه تلاش فعالان محیط زیست جایگزین کردن سوختهایی می باشد که با انرژی خورشید و باد تولید می شوند و میتوانتد تغییرات اقلیمی را کمتر دستخوش آسیب نمایند .

در این میان میتوان جهت دکوراتیو نمودن شومینه در طراحی داخلی از شومینه های دکوراتیوی  یاد کرد که با آب شارژ میشوند و بخار آب همراه با نور ایجاد می نمایند و یا شومینه های اتانولی که میتوانند با نوعی از الکل گیاهی شارژ شوند و مقداری هم گرما تولید کنند .

استفاده از سوختهای جایگزین به جای سوختهای فسیلی نه تنها در حفظ محیط زیست بلکه در حفظ سرمایه های ملی نیز بسیار موثر خواهد بود چراکه مصرف بی رویه سوخت در سالهای اخیر وهدر دادن آنها باعث می شود نسلهای آینده با کمبود سوخت و به طبع آن مشکلات زیست محیطی وحتی معیشتی مواجه گردند .

این امر مهم هرگز نباید فراموش شود که هر آنچه انسان بخصوص در عصر تکنولوژی کشف واختراع نموده است مختص به یک دوره ونسل خاص نخواهد بود و از گذشتگان برای آیندگان باقی خواهد ماند .

محیط زیست در ایران و جهان بسیار بیمار است و هر ساله کنفرانس بین المللی  تغییرات اقلیمی در ماه دسامبر با حضور ۱۹۵ کشور برگزار میگردد و امسال نیز گلاسکو میزبان آن می باشد تا بتوانند راهکاری برای کاهش گازهای گلخانه ای پیدا کنند ودمای زمین را حتی در حد یک تا دو درجه کاهش دهند .

وضعیت محیط زیست در جهان بحرانی است ، حال وقت آن است كه چاره ای اندیشیده شود  و باید از شهر و زیستگاه خود شروع كنیم . این سال ها آلودگی هوا به ویژه در ماه های سرد در كلانشهرهای كشور  مخصوصا تهران ، اصفهان ، اهواز به مرز هشدار می رسد اما مردم بی توجه به سالم بودن هوا، همچنان به استفاده از خودروی شخصی اصرار دارند .

در برابرِ مشكلی چون ریزدگردها نیز تاكنون این گره كور باز نشده است . حتی با وجود هشدار درباره خطر نابودی گونه های زیستی، باز هم  خبرهایی از كشتار بی رحمانه سگ ها، شكار خرس قهوه ای، گوزن زرد، خرید و فروش سمندر نادر، پلنگ و .. منتشر می شود.  بحران آب  نیز همچنان ادامه دارد.

دیگر وقت آن رسیده از خود بپرسیم چرا انسان اینگونه با خود و زمین بیگانه شده است و بر دوش آن کوله باری از نامهربانی را نهاده است ؟

اگر ارزش های زیست محیطی به صورت هنجارهایی عمومی در رفتار انسان تعریف و سرپیچی از آن ها در باور جامعه جرم تلقی می شد ، شاید امروز خبری درباره آلودگی های گسترده محیط زیست، پایان منابع، انقراض جانداران و فرسایش زمین به گوش نمی رسید.

اگر در هر جامعه ای آموزش به شهروندان و از همه مهم تر فرزندان در مدارس  برای رفتار با محیط زیست در دستور كار قرار گیرد و  برنامه ریزان و مجریان حکومت  به شكل جدی و كارشناسی شده برای رفع چالش های محیط زیستی برنامه ریزی نمایند ، می توان به داشتن آینده ای روشن و پاك برای محیط زیست و زمین امیدوار بود.

زمین سخت بیمار است آنرا دریابیم ، یادمان باشد تک تک ما در مقابل آن مسئولیم .برای آینده و فرزندانمان باید احساس خطر نماییم .

شومینه آرا  ضمن حمایت از حقوق آیندگان تلاش می نماید با تولید محصولات دوستدار محیط زیست مانند شومینه ، باربیکیو ، گرمایش فضای باز و سایر محصولات مرتبط به سهم خود با تولید محصولات خاص و زیبا و مصرف سوخت پاک در حفظ و نگهداری زمین و محیط زیست فارغ از آلودگی شریک باشد .