روش‌های کاربردی کاهش مصرف سوخت خودرو

کاهش مصرف سوخت خودرو در سال‌های اخیر موضوعی جنجالی و بحث برانگیز بوده است. آیا این موضوع شدنی است؟ اگر بله، کاهش مصرف تا چه حدی است؟ ارزش هزینه کردن دارد یا نه؟

آیا راهکارهای کاهش مصرف سوخت خودرو واقعی هستند؟

بیشتر مواردی که در کاهش مصرف سوخت مطرح می‌شوند، در اصل راهکارهای استانداردی هستند که توسط خیلی از رانندگان در زمان لازم اجرا نشده‌اند. عدم انجام این موارد در زمان لازم، باعث افزایش مصرف سوخت در خودرو آنها شده است.
بسیاری از رانندگان عزیز در میان روزمرگی‌ها و شلوغی‌های اطرافشان، از انجام سرویس‌های دوره‌ای خودرو غافل شده و خودرو از حالت استاندارد خارج می‌شود. به همین علت مصرف سوخت خودرو افزایش می‌یابد.

در این نوشتار ما فقط به موضوعاتی می‌پردازیم که کاربردی بوده و تست شده‌اند. در ادامه همرا ما باشید و از تجربیات خود ما و دیگران را مطلع کنید.

تنظیم باد لاستیک

تنظیم باد
تنظیم بودن باد لاستیک های خودرو یکی از عوامل مهم در مصرف سوخت است.

یکی از مواردی که در کاهش مصرف سوخت خودرو بسیار مهم است، تنظیم باد لاستیک است. این مورد در بسیاری از نقاط دنیا و در خودروهای متفاوت تست و آزمایش شده است.
خودروهایی که باد آنها کمتر از حالت استاندارد است، نسبت به خودروهایی که دارای مقدار باد استاندارد هستند، مصرف سوخت بیشتری دارند.

بر اساس تحقیقات اگر باد هر چهار لاستیک 1 PSI از مقدار استاندارد کمتر باشد 0.3 درصد افزایش مصرف سوخت را در پی دارد. اگر مقدار باد استاندارد هر چهار لاستیک 5 PSI کمتر از مقدار استاندارد باشد مصرف سوخت تا 1.5 درصد افزایش می‌یابد. این مقدار بسته به مقدار کاهش باد تا 25 درصد نیز افزایش می‌یابد.

علاوه بر مقدار باد لاستیک، موارد زیر هم در کاهش یا افزایش مصرف سوخت موثر هستند:

  • سایز لاستیک (پهن و باریک بودن لاستیک)
  • بالانس بودن لاستیک
  • نوع گل لاستیک
  • ساختار لاستیک

تنیظیم باد لاستیک بر میزان فرمان پذیری خودرو هم موثر است.

استفاده از روغن مناسب

روغن موتور مناسب

یکی از مواردی که در کاهش مصرف سوخت تاثیر بسیار زیادی دارد، انتخاب روغن موتور مناسب و با کیفیت است. هر چقدر سطح کیفی و استاندارد روغن موتور بالاتر و بروزتر باشد، باعث روان‌تر کار کردن قطعات داخل موتور شده و در کاهش مصرف سوخت موثرتر است.

یک تجربه: در خودرو سمند با موتور EF7 از روغن موتورهای ایرانی با کیفیت استفاده می‌کردم. مصرف بنزین در جاده 8 تا 8.5 لیتر بنزین بود. مصرف گاز هم با یک کپسول ده کیلویی 140 تا 160 کیلومتر بود. یک بار به طور تصادفی از روغن موتور آیسین 10w40 با استاندارد SN+ استفاده کردم.

ابتدا متوجه کاهش مصرف نبودم. بعد از چند بار بنزین زدن و نوشتن کیلومتر، متوجه شدم مصرف سوخت در جاده تا 6.5 لیتر در هر صد کیلومتر کاهش پیدا کرده است. با سوخت گاز این مصرف را تست کردم. با همان باک ده کیلویی از 180 تا 220 کیلومتر در جاده پیمایش داشتم.

پس از مطرح کردن این قضیه با دوستان و مطالعه در این مورد، با تحقیقات زیادی برخوردم که این قضیه را تایید کرده بودند.

برای آشنایی بیشتر و خرید روغن موتور با کیفیت از سایت یدک پارس وارد صفحه روغن موتور شوید.

تعویض فیلتر هوا

ورود هوای مناسب (هوای تمیز و کافی) به داخل موتور باعث احتراق بهتر در موتور می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده، در خودروهای کاربراتور تعویض فیلتر هوا باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان خودرو به میزان 14 درصد می‌شود. در خودروهای انژکتور هم علاوه بر کاهش مصرف سوخت، راندمان 6 تا 11 درصد افزایش می‌یابد.

یکی از مهم‌ترین دلایل تعویض منظم فیلتر هوا، کاهش میزان مصرف سوخت است. استفاده از فیلتر هوای جدید صنعتگران سبز باعث افزایش هوای ورودی به داخل موتور و تصفیه بهتر آن می‌شود. در نتیجه مصرف سوخت کاهش پیدا کرده و شتاب خودرو نیز بهتر می‌شود.

برای آشنایی بیشتر و خرید انواع فیلتر هوای استاندارد و فیلتر هوای جدید صنعتگران سبز وارد صفحه فیلتر و صافی در سایت یدک پارس شوید.

استفاده از مکمل و اکتان

استفاده از مکمل سوخت و اکتان مناسب

استفاده از سوخت مناسب و با کیفیت در بالا بردن شتاب و کاهش مصرف اهمیت زیادی دارد. با توجه به کاهش کیفیت سوخت در کشور ما و کاهش عرضه بنزین با کیفیت و سوپر در جایگاه‌ها، سوخت و ساز در موتور خودرو به صورت بهینه و با کیفیت انجام نمی‌شود.

برای بالا بردن کیفیت بنزین، بسته به نوع استفاده از سوخت، از انواع مکمل می‌توان استفاده کرد. برای بالا بردن عدد اکتانِ سوخت، از مکملِ اکتان بوستر استفاده می‌شود. از هر اکتان بوستری استفاده نکنید. در صورت نیاز به تهیه اکتان بوستر فقط از نوع اصلی و تایید شده آن استفاده کنید.

برای بالا بردن کیفیت سوخت و اضافه کردن افزودنی‌های مورد نیاز به آن، از مکمل سوخت اصلی استفاده کنید. این مکمل علاوه بر اضافه کردن مواد مورد نیاز به سوخت، رطوبت داخل سوخت را هم کاهش می‌دهد.

استفاده از مکمل‌های تمیز کننده سیستم سوخت رسانی و سوزن انژکتور، سنسور اکسیژن و کاتالیزور هم در کاهش مصرف سوخت تاثیر به سزایی دارند.

برای آشنایی بیشتر با این مکمل‌های اصلی و خرید آنها وارد صفحه روغن، روانکار و مکمل شوید.

استفاده از سرعت مناسب

سرعت-مناسب

رانندگی با سرعت مناسب و بهینه در موقعیت‌های مناسب باعث کاهش مصرف سوخت خودرو می‌شود. همانطور که رانندگی در سرعت و دور موتور پایین باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود، رانندگی با دور موتور و سرعت بالا هم باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود.

شتاب گرفتن ناگهانی خودرو، مصرف سوخت را افزایش می‌دهد. بهترین دور موتور 2000 تا 2500 دور و بهترین سرعت 80 تا 100 کیلومتر بر ساعت است. رانندگی با دور موتور ثابت و یکنواخت و استفاده از کروز کنترل هم مصرف سوخت را کاهش می‌دهد.

بهینه سازی دنده های گیربکس

یکی از راه‌های مناسب برای کاهش مصرف سوخت در خودرو، تغییر بعضی از دنده‌ها به خصوص دنده 5 و استفاده از دنده با دندانه‌های ریزتر در گیربکس است. برای مثال در خودرو سمند و 405 دنده 5 را تغییر می‌دهند و از دنده با دندانه‌های ریزتر استفاده می‌کنند.

این تغییر دنده باعث افزایش سرعت با دور موتور پایین‌تر و کاهش مصرف سوخت می‌شود. برای مثال در خودرو سمند با دنده 5 فابریک در دور موتور 3500 سرعت خودرو به 110 تا 115 کیلومتر می‌رسد ولی با دنده 5 دنده ریز سرعت خودرو در دور موتور 3500 به بالای 125 کیلومتر می‌رسد.

گاهی هوزینگ دیفرانسیل را هم تغییر می‌دهند تا در دور موتورهای مشابه با سرعت بالاتری رانندگی کنند و مصرف سوخت را کاهش دهند. البته این کار و استفاده از نوع دنده با مشورت کارشناسان خبره باید انجام شود.

استفاده از سوزن های انژکتور اصلی

الگوی پاشش سوخت و مقدار آن در سوزن‌های اصلی با سوزن‌های چینی بسیار متفاوت است. با استفاده از سوزن اصلی در مصرف سوخت صرفه جویی کنید. استفاده از سوزن‌های ارزان قیمت گاهی اوقات برای ما گران تمام می‌شود.

استفاده از شمع و وایر با کیفیت

شمع و وایر خودرو بعد از استفاده طولانی مدت فرسوده شده و کارایی خود را از دست می‌دهند. الکترود مثبت و منفی شمع خودرو در اثر جرقه زدن و حرارت داخل محفظه احتراق به مرور خورده شده و فاصله یا گپ بین آن‌ها زیاد می‌شود.

زیاد شده فاصله باعث ایجاد جرقه‌های ضعیف شده و خام سوزی افزایش پیدا می‌کند. با تعویض و یا تنظیم فیلر شمع جرقه بهبود پیدا کرده و مصرف به حالت استاندارد بر می‌گردد. استفاده از شمع‌های با کیفیت سوزنی پلاتینیوم و ایریدیوم باعث افزایش جرقه، بهینه شدن سوخت و ساز، افزایش شتاب و کاهش مصرف سوخت می‌شود.

وایر شمع خودرو هم پس از استفاده طولانی مدت مقاومت آن بالا رفته و برق رسانی ضعیفی پیدا می‌کند. با تعویض وایر و استفاده از وایر با کیفیت استاندارد، این مشکل را رفع کرده و از افزایش مصرف سوخت جلوگیری کنید.

تعویض سنسور های خراب با سنسورهای نو و اصلی

یکی از سنسورهای مهم خودرو که در صورت خراب شدن در افزایش مصرف سوخت تاثیر زیادی دارد، سنسور اکسیژن است. در صورتی که با دستگاه دیاگ خرابی سنسور اکسیژن مشخص شد، آن را تعویض کنید. خرابی سنسور مپ و فشنگی آب هم در افزایش مصرف سوخت تاثیر دارند. در صورت خرابی این سه قطعه در اسرع وقت نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنید.

اشتراک گذاری