زمان تعویض لنت ترمز در هر خودرو
زمان تعویض لنت ترمز در انواع خودرو + ویدئو

نشانه‌های تمام شدن لنت ترمز چیست؟

برای درک و آشنایی بیشتر با نشانه های اتمام لنت ترمز و زمان تعویض آن شما را دعوت می کنیم ویدئو کوتاه زیر را مشاهده فرمایید:

آیا زمان تعویض لنت ترمز در خودروی شما فرا رسیده است؟ چرا باید لنت ترمز بطور مرتب مورد چک و بازبینی قرار گیرد؟ علائم اتمام لنت ترمز چیست؟ چرا باید لنت خودرو تعویض شود؟ لنت ترمز چیست و چگونه کار می کند؟ ما امروز در این مقاله به تمامی سوالات شما پاسخ خواهیم داد. لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

لنت ترمز چیست و چگونه کار می‌کند؟

لنت ترمز یکی از اجزای مهم و حساس در سیستم ترمز خودرو است. امروزه به دلیل حساسیت بالا به قطعه فوق ایمنی در استاندارد از آن نام می‌برند. به همین دلیل، با کیفیت بودن و کارایی خوب آن، با رانندگی ایمن در شرایط مختلف و حفظ جان سرنشینان خودرو رابطه مستقیم دارد. همواره از جنس اصلی و با کیفیت خرید کنید و لنت را به موقع تعویض کنید.

عدم توجه به هشدارهای زمان تعویض لنت ترمز و تعویض نکردن به موقع لنت ترمز، باعث خسارت به اجزای دیگر چرخ و سیستم ترمز خودرو می‌شود. در سیستم ترمز، لنت‌ها وظیفه سنگینی بر دوش دارند.

وقتی شما پدال ترمز را فشار می‌دهید، لنت به دیسک چرخ و کاسه چرخ کاملا چسبیده و باعث کم کردن سرعت خودرو(شتاب منفی) و در نهایت توقف کامل وسیله نقلیه شما می‌شود.

در این زمان نیروی حرکتی چرخ‌ها در اثر اصطکاک لنت با دیسک یا کاسه ترمز به انرژی گرمایی تبدیل و آزاد می‌شود تا خودرو بایستد. زمان تعویض لنت ترمز در خودرو شما با علائم خاصی بروز می‌کند.

در خودروهایی که دارای سیستم هشدار لنت ترمز هستند خودرو بطور هوشمند کم بودن میزان لنت خودرو شما را تشخیص داده و چراغ هشدار لنت روی صفحه کیلومتر خودرو شما روشن می‌شود.

نشانه های تمام شدن لنت ترمز خودرو

۱- روشن شدن چراغ هشدار لنت ترمز پشت آمپر

چراغ هشدار لنت به دلایل مختلفی روشن می‌شود که البته سرنخ همه آنها در سیستم ترمز خودرو شماست. عمده ترین دلایل روشن شدن چراغ هشدار ترمز در ذیل این مطلب آمده است:

  • لنت ترمز تمام شده است و زمان تعویض آن فرا رسیده است.
  • سیم لنت ترمز چرخ قطع شده است و سیگنال به ECU  خودرو فرستاده نمی‌شود.
  • مقدار روغن ترمز در سیستم و مخزن روغن ترمز کم شده است و احتمال نشتی روغن ترمز می‌رود.
  • خراب بودن شاسی انتهای تفنگی ترمز دستی و یا بالا بودن ترمز دستی

نکته:

در بازدید از لنت‌ها دقت کنید که باید سایش لنت‌های دو طرف دیسک به یک میزان صورت گرفته باشد و اگر لنت یک طرف چرخ شما کاملاً صاف شده باشد و طرف دیگر همان چرخ سالم باقی مانده باشد، خبر از نقص در سیستم ترمز و کالیپر ترمز چرخ شما می‌دهد که باید توسط تعمیر کار ماهر مورد ارزیابی قرار گیرد.

زمان تعویض لنت ترمز در هر خودرو
نداشتن لنت ترمز مناسب خطرات بالقوه ای برای شما ایجاد خواهد کرد!

زمان تعویض لنت ترمز مستقیماً به نوع رانندگی شما و مسیرهایی که طی میکنید بستگی دارد.

  • اگر رانندگی پرشتاب و سریعی داشته باشید هنگام توقف فشار بیشتری روی لنت‌های خودرو وارد می‌شود و لنت زودتر از حالت معمول تمام شده و زمان تعویض لنت ترمز زودتر فرا می‌رسد.
  • در سفرهای درون شهری، به دلیل وجود ترافیک و ترمز زدن‌های مکرر استهلاک مضاعف روی لنت‌های ترمز وارد شده و لنت ترمز خودرو زودتر از موعد تمام می‌شود.
  • سفر در جاده‌های ناهموار و آفرود نیز سیستم ترمز خودرو شما را تحت تاثیر قرار داده و باعث فرسایش سریعتر آن می‌شود.

۲- شنیدن سر و صدا و سوت مکرر از چرخ خودرو

از جمله علائم دیگری که خبر از زمان تعویض لنت ترمز خودرو شما می‌دهد شنیدن سر و صداهای غیر عادی و سوت کشیدن‌های مکرر از ناحیه چرخ خودروی است.

این علامت به شما هشدار می‌دهد لنت ترمز به پایان خود نزدیک است و اگر لنت ترمز را سریعتر تعویض نکنید باعث آسیب رسیدن به دیسک چرخ خودرو شده و گاهی باعث تصادف و خسارت‌های جانی و مالی فراوان می‌شود.

اگر در سیستم ترمز صدای برخورد آهن با آهن را داشته باشیم، یعنی لنت تمام شده و آهن لنت با دیسک تماس مستقیم دارد و نشان از این دارد که دیسک چرخ شما از حالت صاف و صیقلی خود خارج شده است.

در این حالت لنت ترمز بر روی دیسک چرخ، خط می‌اندازد. خط و خش ایجاد شده روی دیسک چرخ باعث می‌شود زمانی که شما لنت قدیمی را با لنت جدید جایگزین کردید، لنت جدید خودرو شما نیز در مدت زمان خیلی کوتاهی به اتمام برسد! و حتی در زمان کارکرد سوت و جیغ بکشد که باعث آزار شما می‌شود.

این مورد هزینه هایی را نسبت به حالت عادی به شما تحمیل می‌کند. فرا رسیدن زمان تعویض لنت ترمز برای چرخ‌های خودرو شما دارای علائم و شواهد دیگری نیز است.

۳- پایین رفتن بیش از حد سطح روغن ترمز

زمانی که سطح مخزن روغن ترمز خودرو شما بیش از حد معمول پایین برود و در سیستم ترمز خودرو هم هیچگونه نشتی یافت نشود باید میزان لنت ها چک شود.

چون جلو رفتن پیستون‌های ترمز در سیستم ترمز با پر شدن روغن ترمز در پشت پیستون همراه است و این امر باعث پایین رفتن سطح روغن ترمز در مخرن مربوطه خواهد شد.

۴- بالا آمدن ترمز دستی بیش از حالت عادی

علامت دیگری گه نشان دهنده فرارسیدن زمان تعویض لنت ترمز عقب خودرو هست، بالا آمدن ترمز دستی بیش از حالت عادی است که این مورد بطور کامل برای راننده قابل احساس است.

اگر پس از ریگلاژ این مورد برطرف نشد باید لنت بازدید و در صورت نیاز تعویض شود. توصیه می شود برای تعمیر و نگهداری بهتر خودرو در زمینه سیستم ترمز بعد از پیمایش هر ۱۰ هزار کیلومتر یا ماهی یک بار سیستم ترمز توسط افراد متخصص مورد بازبینی قرار گیرد.

در این سیستم  اشکالاتی بروز میکند که تنها با باز کردن اجزا و بررسی دقیق آن قابل تشخیص هست. هزینه بازدید بسیار پایین است.

لنت ترمزهای با کیفیت به خوبی تا پایان عمر مفیدشان برای شما کارکرده و لنت دچار حالت “شیشه شدن”یا صابونی و صیقلی نمی شود.

آموزش تعویض لنت عقب پراید+ویدئو

 مواردی که نشان می دهد زمان تعویض لنت ترمز خودرو شما فرا رسیده است:

بطور خلاصه به آنها اشاره می شود:

  1. سایش لنت‌های ترمز تا حد آخر لنت.
  2. شندین صدای بلند و ناهنجار هنگام ترمز گرفتن (بخصوص در سرعت‌های بالاتر).
  3. پله شدن پدال ترمز و فشار دادن پدال تا آخرین حد ممکن برای توقف.
  4. پایین رفتن سطح روغن ترمز در مخزن مربوطه برای پر کردن پشت پیستون‌های چرخ (جای خالی لنت).
  5. روشن شدن چراغ هشدار لنت ترمز در خودروهایی که به این سیستم مجهز شده‌اند.
  6. افزایش طول توقف کامل ماشین و حس کشیده شدن خودرو حتی با گرفتن پدال ترمز.
  7. چرب شدن سطح لنت به دلیل وجود مشکلات فنی در خودرو.
  8. شیشه کردن سطح لنت و ایجاد سطحی صاف و سیقلی روی لنت به دلیل کیفیت بسیار بد لنت.
  9. ایجاد ترک و شکستگی روی سطح لنت به دلیل ترمز زدن‌های متوالی و ناگهانی در سرعت‌های بالا که باعث ایجاد دمای بیش از تحمل لنت می شود.
  10. طراحی بد لنت در لنت‌های غیر استاندارد و چسبیدن لنت به دیسک بدون ترمز زدن.

لطفا سوالات و نظرات خود را در همین صفحه قرار دهید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ دهیم.

اشتراک گذاری