زنجیر چرخ خودرو
زنجیر چرخ خودرو _ انواع زنجیر و روش های بستن آن ها

زنجیر چرخ خودرو چیست؟ آیا می‌دانید که زنجیر چرخ خودرو را به کدام چرخ‌های اتومبیل باید بست؟ نحوه استفاده از زنجیر چرخ چگونه است؟ اگر به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد زنجیر چرخ هستید، تا آخر نوشتار با ما همراه باشید.

زنجیر چرخ چیست؟

در زمستان، هنگام باریدن برف و یخبندان خیابان‌ها، برای جلوگیری از سرخوردن خودرو و تصادف، بر روی لاستیک چرخ های محرک خودرو، نوعی زنجیر بسته می‌شود که به زنجیر چرخ معروف است.

مدل های مختلفی از زنجیر چرخ در دنیا وجود دارد. شرکت های مخلف زنجیرهای متنوعی را می‌سازند. مدل‌های فلزی، پلاستیکی و لاستیکی زنجیر چرخ وجود دارد.

وظیفه زنجیر چرخ چیست؟

زنجیر چرخ بر روی لاستیک چرخ های محرک خودرو بسته می‌شود تا از لیز خوردن خودرو بر روی برف و یخ جلوگیری کند.

چرخ محرک به چرخی گفته می‌شود که با دیفرانسیل و گیربکس در ارتباط است. این چرخ شروعکننده حرکت در خودرو است.

روش صحیح نصب زنجیر  چرخ

زنجیر چرخ بر روی چرخ‌های محرک خودرو بسته می‌شود. خودروهایی که دارای چرخ‌های محرک جلو هستند (پراید، پژو، سمند، زانتیا و…) زنجیر بر روی چرخ‌های جلو بسته می‌شود.

در خودروهای دارای چرخ‌های محرک عقب (پیکان، نیسان، تویوتا، آریسان، وانت و…) زنجیر برروی چرخ های عقب بسته می‌شود. خودروهای دارای چهار چرخ محرک (پاترول، هایلوکس، جیپ، پیکاپ و…) زنجیر بر روی هر چهار چرخ عقب و جلو و یا چرخ های پرکاربرد بسته می‌شود.

در خودروهای تک محور دو عدد زنجیر چرخ برای خودرو کافی است. اگر خودرو دو محور است باید از چهار عدد زنجیر چرخ استفاده کنیم.

برای خرید انواع شمع های اصلی خودرو اینجا کلیک کنید.

 برای بستن زنجیر چرخ از دو روش استفاده می‌کنیم.

1: زنجیر چرخ خودرو را بر روی زمین و پشت چرخ محرک پهن می‌کنیم. خار های روی زنجیر باید به سمت بیرون و آسفالت باشند. در پشت هر دو چرخ محرک این کار را انجام می‌دهیم.

سپس دنده عقب حرکت کرده و چرخ ها را بر روی زنجیر می‌آوریم. زنجیر را از دو سر به هم متصل کرده و توسط آچار مخصوص یا طناب شروع به سفت کردن زنجیر چرخ می‌کنیم.

2: ابتدا زیر چرخ جک می‌زنیم و پس از بستن زنجیر، آن را با طناب یا فنر مخصوص و یا آچار، سفت کرده و شروع به حرکت می‌کنیم.

زنجیر چرخ‌های اسپرت و ژله ای و پلاستیکی را به راحتی می‌توان نصب و استفاده کرد. این زنجیر چرخ ها برای هر چرخ چند عدد هستند. زنجیر را از لای چرخ رد کرده و توسط کمر بند مخصوص زنجیر آن را سفت کرده و محکم می‌کنیم.

اگر در برف گیر کردیم و زنجیر چرخ خودرو نداشتیم چه کار کنیم؟

همیشه در زمستان مقداری طناب همراه خود داشته باشید. اگر در جاده به برف و یخبندان برخورد کردید، طناب را دور چرخ های محرک بسته و محکم کنید.

به این شکل خودرو در جاده سر نخورده و مشکلات جانبی برای خودرو پیش نمی‌آید.

اشتراک گذاری