ویژگی های یک لنت خوب
10 روش برای انتخاب یک لنت ترمز خوب

چگونه یک لنت ترمز خوب انتخاب کنیم؟ آیا همیشه گران‌ترین لنت ترمز، بهترین لنت ترمز است؟ در این مقاله سعی داریم بعضی از نکاتی را که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید در هر شرایطی یک لنت خوب تهیه کنید را بیان کنیم. امیدواریم که بتوانیم مطلب خوبی ارائه کنیم و شما بتوانید استفاده لازم را ببرید.

قبل از اینکه یک لنت ترمز خوب پیدا کنیم، باید به یک سری از سوال‌ها پاسخ بدهیم. دانستن اطلاعات در مورد همه این ۱۰ سوال لازم نیست و داشتن اطلاعات در مورد ۲ یا ۳ تای آنها می‌تواند مشکل شما را حل کند. ولی مطالعه یک بار آن را به شما پیشنهاد می‌کنم.

۱۰روش برای انتخاب یک لنت ترمز خوب

  1. نوع خودرو چیست؟ هر ماشین لنت جلو و عقب مخصوص به خود را دارد.
  2. کار خودرو چیست؟ خودرو شخصی یا خودرو کار یا خودرو باربری و یا مسابقه‌ای.
  3. مسیر تردد خودرو چگونه است؟ این مسیر ناهموار و با سربالایی است یا هموار و یا دارای ترافیک.
  4. سرعت رانندگی با ماشین چگونه است؟ کم یا زیاد
  5. مبلغی را که قصد دارید هزینه کنید؟ ارزان یا متوسط و یا زیاد
  6. سیستم ترمز خودرو چیست؟ abs یا معمولی
  7. شرایط آب و هوایی محل کاربرد لنت چگونه است؟ خشک، معتدل، گرم و مرطوب و یا سرد
  8. وزن خودرو چقدر است؟ سبک، متوسط و یا سنگین
  9. قیمت خودرو چقدر است؟ ارزان، متوسط و یا گران
  10. براساس نوع مواد تشکیل دهنده لنت؟ لنت کم متالیک، سمی متالیک، متالیک، سرامیک، زینتری، ارگانیک
لنت ترمز
بهترین نوع لنت ترمز را به شما براساس کاررایی نوع خودرو به شما معرفی خواهیم کرد

۱: انتخاب لنت ترمز خوب بر اساس نوع خودرو

ابتدا براساس نوع خودرو، سال ساخت آن و چرخ جلو و یا عقب بودن، نوع لنت را انتخاب می‌کنند. باید بدانید خودرو شما چه نوع لنتی را از نظر سایز و اندازه احتیاج دارد. یعنی شکل لنت خودرو چگونه است؟ از دو راه می‌توانید بفهمید چه نوع لنت از نظر سایز و اندازه مناسب چرخ جلو و یا عقب خودرو شماست.

چگونگی تشخیص مدل و شکل لنت خودرو

الف: از روی دفترچه راهنمای خودرو و توصیه خودرو ساز 

هر خودروسازی برای هر مدل خودرو دفترچه راهنمای مخصوصی دارد که نوع قطعات مربوط به همان خودرو با شماره سریال مخصوص و کد مخصوص همان خودرو در آن دفترچه نوشته شده است. مثلا لنت ۲۰۶ تیپ ۵ مدل۹۱ با لنت جلو ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۵ یکی نیست و با هم تفاوت دارند. یا لنت ترمز سمند مدل پایین با سمند EF7 از نظر ابعاد و شکل ظاهری با هم تفاوت دارند.

ب: با باز کردن چرخها و دیدن خود لنت هم میتوان نوع لنت را تشخیص داد 

لنت بعضی از خودروها با همدیگر یکی است مانند پیکان و آردی و روا و یا تویوتا یاریس و برلیانس۲۲۰ و۲۳۰. بعضی لنت ها خیلی به همدیگر شباهت دارند و تفاوت هایی کوچک دارند و ممکن است در بعضی خودرو ها به اشتباه به جای لنت اصلی و با کمی تغییرات نصب شوند که این کار میتواند خطراتی را در پی داشته باشد.

مثلا مشاهده شده که لنت عقب رانا را در برخی مواقع بر روی چرخ عقب سوناتا و چانگان هم نصب می‌کنند. ولی باید فقط لنت جنیون و اصلی تولید شده برای هر خودرو که قالب همان خودرو را دارد برای خودرو انتخاب کرد.

 

 

لنت ترمز
بهترین نوع لنت ترمز را به شما براساس کاررایی نوع خودرو به شما معرفی خواهیم کرد

۲: انتخاب لنت ترمز خوب بر اساس نوع کار خودرو

بر اساس کار خودرو، می‌توان لنت‌ با کیفیت بالا و یا متوسط گزینش کرد. هر چقدر لنت با کیفیت، با کارایی بالاتر و اصلی‌تری انتخاب کنید، در هنگام ترمز کردن با آسودگی بیشتر و خیال راحت‌تری به ترمز خود اعتماد می‌کنید.

اگر خودرو شما سواری شخصی است و با سرعت کم رانندگی می‌کنید، یک لنت متوسط و معمولی هم کار شما را راه می‌اندازد. ‌
اگر ماشین شما تاکسی است و یا وانت باری است و یا اینکه شما با سرعت بالا رانندگی می‌کنید نیاز به یک لنت خوب و با دوام و با کیفیت دارید. هر چقدر در این مورد دقت به خرج دهید هزینه‌های جانبی شما کاهش پیدا می‌کند.

 

لنت ترمز
بهترین نوع لنت ترمز را به شما براساس کارایی نوع خودرو به شما معرفی خواهیم کرد

۳: انتخاب لنت ترمز خوب بر اساس مسیر تردد خودرو

رانندگی در مسیرهای پرتردد، دارای ترافیک بالا و یا کوهستانی لنت ترمز را زودتر از مواقع عادی تمام می‌کند. در این جور مواقع حتما باید از لنت ترمزی استفاده کنید که در اثر داغ کردن زیاد، قدرت ترمزگیری خود را ازدست ندهد.

لنت با کیفیت هم زود فرسوده نشده و هم خاصیت خود را از دست نمی‌دهد. اگر مسیر شما خیابان‌های عادی و کفی است و سرعت مناسبی دارید، لنت ترمز خوب معمولی و یا نیمه متالیک هم کار شما راه می‌اندازد.

 

لنت ترمز
بهترین نوع لنت ترمز را به شما براساس کاررایی نوع خودرو به شما معرفی خواهیم کرد

۴: انتخاب لنت ترمز خوب بر اساس سرعت رانندگی شما 

هرچه سر عت بالاتر می‌رود برای نگهداشتن خودرو از ترمز قویتری استفاده می‌شود و لنت‌ها بیشتر داغ شده و سریعتر تمام می‌شوند. در ترمزهای ناگهانی هم همینطور است.

هر چه کیفیت سیستم ترمز و لنت ترمز بالاتر باشد، پس از ترمزگیری در همه سرعت‌ها با موارد زیر روبرو می‌شویم.

  • خودرو سریعتر می‌ایستد
  • لنت دیرتر داغ می‌کند
  • لنت سریع‌تر خنک می‌شود
  • لنت ترمز دیرتر تمام می‌شود
  • دیسک چرخ دیرتر خراب می‌شود

نکته:

استفاده از سرعت مناسب و استاندارد و رعایت فاصله طولی با خودروی جلویی، نیاز به استفاده مکرر از ترمز را کاهش داده و طول عمر لنت ترمز را بالاتر می‌برد.

دیسک چرخ معمولی یا abs
بهترین نوع brake pad را به شما براساس کارایی نوع خودرو به شما معرفی خواهیم کرد

۵: انتخاب لنت ترمز خوب بر اساس سیستم ترمز خودرو 

در سیستم های معمولی، لنت دیرتر از سیستم ABS از بین می‌رود. به علت چسبیدن  لنت بر روی دیسک و قفل شدن چرخ‌ها لنت کمتر خورده شده و کمتر از بین می‌رود. اگر خودرو شما ABS است، باید لنت ترمز با کیفیت‌تری انتخاب کنید.

ویژگی‌های یک لنت ترمز خوب را بشناسید و مطابق با آن خرید کنید. معمولا لنت در سیستم ABS زودتر از سیستم معمولی تمام می‌شود. به همین دلیل باید از کیفیت و طول عمر بالاتری برخوردار باشد.

 

شرایط آب و هوایی
بهترین انتخاب براساس کاررایی نوع خودرو به شما معرفی خواهیم کرد

۶: انتخاب لنت ترمز خوب بر اساس شرایط آب و هوایی محل کاربرد لنت 

در این مورد باید با توجه به تجربیات هر راننده و متخصص خودرو، عمل کرد. معمولا لنتهایی که در ایران تولید می‌شوند مناسب شرایط آب و هوایی کشور ایران هستند. در شرایط خیلی گرم و یا خیلی سرد شاید کارایی لازم را نداشته باشند.

لنت های ارگانیک به علت خاصیت نرم بودنشان وقتی خیلی گرم شوند خاصیت ترمز گیری خود را از دست داده و زود تمام می‌شوند. لنت‌های کم متالیک و یا سمی متالیک در مواقعی که سرد هستند ترمز گیری خوبی ندارند. بنابراین باید در این مورد از تجربیات افراد فنی هر محل استفاده کرد و بنابر پیشنهاد آنها بهترین لنت را انتخاب کرد.

یک تجربه: یک روز جناب آقای آفاقی در نمایشگاه اصفهان مطلبی در این مورد برای ما بیان کردند که در اینجا برای تجربه بیشتر عنوان می‌کنیم. به گفته ایشان یک بار یکی از محموله های لنت ترمز الیگ که وارد کشور شده بود در بعضی از شهرها ایجاد نارضایتی کرده بود. پس از بررسی و صحبت با کارشناسان الیگ به این نتیجه رسیدند که این لنت برای آب و هوای امارات تولید شده است و برای ایران مناسب نیست.

 

 

لنت سرامیک یا متالیک ؟ کدام بهتر است؟
بهترین نوع لنت را به شما براساس کاررایی نوع خودرو به شما معرفی خواهیم کرد

۷: انتخاب لنت ترمز خوب مبلغی را که قصد داریم هزینه کنیم؟

مبلغی را که شما می خواهید برای خرید لنت هزینه کنید، در انتخاب شما تاثیر گذار است. گاهی اوقات نیاز به تعویض لنت دارید و پول خرید و تعویض یک لنت اصلی و با کیفیت بالا را هم ندارید.

مخصوصا در ماشین‌های وارداتی که مبلغ یک دست لنت اصلی آنها بسیار گران است. در این مواقع با داشتن اطلاعات در مورد انواع لنت ترمز (شماره۱۰) و یا با مشورت با یک متخصص ترمز، می‌توان از بهترین لنت با قیمت متوسط و مناسب استفاده کرد تا با مشکل جدی مواجه نشوید.

برای خرید لنت مناسب هم با کمی وقت گذاشتن و داشتن اطلاعات کافی میتوان لنت خوبی تهیه کرد که مناسب با شرایط کاری شما باشد. لنت‌های نیمه متالیک یا سمی متالیک جزء لنت‌های ارزان و با کیفیت هستند. البته اگر از برند معتبر تهیه شده باشند به راحتی جوابگوی کار شما هستند.

در این مورد خاص باید یادآور شویم که هرچقدر لنت ترمز با کیفیت‌تر باشد قیمت بالاتری دارد و در طول مدت استفاده هزینه‌های جانبی شما را کاهش می‌دهد.

با یک مثال این مورد را توضیح می دهیم.

اگر یک لنت معمولی به قیمت ۱۰۰ هزار تومان بر روی خودرو شما ۳ ماه کار کند.، روزانه حدود ۱۱۰۰ تومان برای شما هزینه داشته است. اما اگر یک لنت ترمز خوب را به قیمت ۴۰۰ هزار تومان خریداری کنید و برای شما ۱۴ ماه کار کند، حدودا روزی ۱۰۰۰ تومان برای شما هزینه داشته است.

حالا اگر شما با سرعت بالایی در حال رانندگی باشید و نیاز به ترمز شدید داشته باشید کدام یک از لنت‌های بالا نیاز شما را برطرف می‌کنند؟ مسلما لنت خوب و با کیفیت

پس نتیجه می‌گیرم که خرید یک لنت ترمز خوب هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است و شما، خود، همراهان و خودرو تان را بیمه نموده‌اید.

 

انتخاب براساس وزن خودرو شما
لنت با کیفیت مطلوب باید دارای چه ویژگی های اساسی و مهمی باشد؟

۸: انتخاب لنت ترمز خوب وزن خودرو

وزن خودرو هم در انتخاب نوع لنت ترمز مناسب، برای خودرو می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد. هر چه خودرو سنگین‌تر باشد نیاز به ترمزهای قوی‌تر و با کیفیت‌تری دارد.

خودروهای سنگین در سرعت‌های بالا برای ایستادن نیاز به شتاب منفی زیادی دارند و انرژی حرارتی زیادی تولید می‌کنند. بنابراین باید برای این خودروها از لنت ترمز با کیفیت بالا و استاندارد همان خودرو استفاده کنید.

البته یادآور شویم که این دلیل نمی‌شود که برای خودروهای سبک لنت بی کیفیت تهیه کنید. در هر حال باید برای خودرو از لنت ترمز خوب استفاده کرد که در همه شرایط بتواند نیازهای شما به ترمز را برطرف کند.

 

انتخاب لنت بر اساس قیمت خودرو شما
لنت ترمز با کیفیت مطلوب باید دارای چه ویژگی های اساسی و مهمی باشد؟

۹: انتخاب لنت ترمز خوب بر اساس قیمت خودرو

برای خودروهای لوکس و گران قیمت همیشه باید از لنت اصلی و اورجینال استفاده کرد. هر اتفاق کوچک برای این خودروها می‌تواند ضررهای سنگینی را در پی داشته باشد.

بنابراین باید در مورد خرید لنت برای این خودروها از اصلی ترین و بهترین لنت استاندارد استفاده کرد. گاهی اوقات خرید لنت ارزان قیمت خیلی گران تمام می‌شود.

برای مثال اگر نیاز به ترمز فوری داشته باشی و لنت با شما همکاری لازم را نکند و حادثه ای اتفاق بیفتد، خسارت بسیار زیاد و در برخی موارد غیر قابل جبران است. باز هم یاد آور می‌شویم که برای همه خودروها باید لنت مناسب و خوب تهیه شود.

 

لنت ترمز خوب
مواد تشکیل دهنده از چه اجزایی تشکیل شده اند؟

۱۰: انتخاب لنت ترمز خوب براساس نوع مواد تشکیل دهنده  لنت

لنت ترمز را بر اساس مواد تشکیل دهنده هم تقسیم بندی می‌کنند. و ما می‌توانیم بر اساس نوع مواد تشکیل دهنده هم لنت مناسب خودرو خودرو خود را انتخاب کنیم.

الف: لنت ارگانیک

  1. در ساخت این نوع لنت از مواد الی طبیعی استفاده می‌شود.
  2. ساختار نرمی دارند.
  3. گیرایی بالایی دارند.
  4. بی صدا هستند.
  5. دیر خنک می شوند و طول عمر کمی دارند.
  6. وقتی گرم می شوند گیرایی آنها کم می‌شود.

ب: لنت سمی متالیک

  1. انتقال حرارتی بالایی دارند.
  2. زود خنک می شوند. در دمای بالا کارایی خود را از دست نمی‌دهند.
  3. قیمت متوسطی دارند.
  4. گیرایی خوبی دارند.
  5. :کمی صدا دارند.
  6. دارای الیاف استیل هستند که باعث خورده شدن دیسک چرخ می‌شود.

برای وانت ها و شاسی بلند های بزرگ کارایی دارد.

ج: لنت کم متالیک

  1. ۲۰درصد فلز در ترکیب خود دارند.
  2. تولید صدا و گرد بالایی دارند.
  3. قدرت ترمز گیری خوبی دارند و بیشتر در خودروهای لوکس استفاده می‌شوند.

د: لنت ترمز خوب سرامیکی

  1. دارای ترکیبات سرامیک و ارگانیک هستند.
  2. برای ماشین های سنگین پیشنهاد نمی‌شوند.
  3. دماهای بالا را تحمل می‌کنند.
  4. دیسک را ازبین نمی برند.
  5. گیرایی فوق العاده ای دارند.
لنت پژو206 تیپ2 الیگ
در نهایت پیشنهاد یدک پارس برای شما استفاده از مشاوره متخصصان لنت و ترمز حرفه ای برای خرید لنت است و اینکه یک لنت خوب را از فروشگاه معتبر خرید کنید تا دچار دردسرهای حادثه ساز نشوید. ما در یدک پارس به دنبال ایجاد بستری مناسب برای ارائه انواع لنت های با کیفیت برند های معتبر جهانی هستیم.

برندهای مورد تایید یدک پارس، برای تهیه لنت ترمز خوب به شرح ذیل است:

  • برند الیگ سرامیک
  • الیگ کربن سرامیک
  • برند تکستار
  • برند ماندو کره
  • پارس آبی
  • امکو
  • رویین لنت
اشتراک گذاری