خرابی شمع موتور خودرو و انواع آن
7 نوع خرابی شمع خودرو – بررسی نشانه های خرابی شمع خودرو

خرابی شمع خودرو علائم و نشانه‌های زیادی دارد. خرابی این قطعه باعث بد کار کردن موتور خودرو افزایش مصرف سوخت می‌شود. در این مقاله بر آن شدیم تا تعدادی از این نشانه‌ها را بررسی کرده و راه حل برطرف کردن آن را ارائه دهیم. در ادامه به سوال‌های زیر هم جواب داده‌ایم.

  • چگونه بفهمیم شمع ماشین خودرو خراب است؟
  • انواع خرابی شمع موتور خودرو کدامند؟
  • علائم خرابی شمع موتور خودرو چیست؟ 

همان طور که می‌دانید شمع خودرو یکی از حیاتی ترین قطعات خودرو است و اطلاع به موقع از خرابی شمع خودرو می‌تواند از اتفاقات زیان بار در خودروی شما جلوگیری کند. در صورت وجود ایراد در سیستم برق رسانی و مخصوصا شمع خودرو مشکلات زیادی برای موتور خودرو بوجود می‌آید.

چگونه به خرابی شمع موتور خودرو پی ببریم؟

خرابی شمع موتور خودرو علائمی دارد که با توجه به این علائم می‌توان به خرابی شمع پی برد. شمع در بهینه کار کردن سیستم موتور خودرو دخالت مستقیم دارد.

علائم خرابی شمع خودرو

  • بد کار کردن موتور خودرو
  • مصرف سوخت بالا به علت خام سوزی
  • خام سوزی و بوی بد اگزوز
  • آلایندگی و تولید دود زیاد
  • استهلاک زودتر از موعد قطعات موتور 

با دیدن این علائم، شمع را باز کرده و با بررسی ظاهر شمع نوع خرابی شمع را با توجه به توضیحات پایین همین نوشتار چک کنید. اگر شمع خراب و یا دچار مشکل شده بود آن را تعویض کنید.

اگر دلیل خرابی شمع در جای دیگری از موتور خودرو بود، ابتدا علت اصلی را بر طرف کرده و سپس شمع را تعویض کنید. طبق بررسی کارشناسان خودرویی، شما باید بعد از 10 تا 15 هزار کیلومتر کارکرد خودرو، شمع را بازدید کنید.

متاسفانه بی توجهی به تعویض به موقع شمع به خودرو خسارت می‌زند.

عمر مفید شمع چند کیلومتر است؟

هر قطعه‌ مصرفی در خودرو طول عمر خاصی دارد. شمع خودرو هم یک قطعه مصرفی است که دارای طول عمر مشخصی است. در زیر طول عمر چند مدل شمع مختلف را ذکر می‌کنیم.

  • شمع سوزنی پلاتینیوم: 50 هزار کیلومتر
  • شمع ایریدیوم آی ایکس: 80 هزار کیلومتر
  • شمع ایریدیوم لیزر: بالای 100 هزار کیلومتر
  • شمع‌ استاندارد نیکل: 20 تا 30 هزار کیلومتر

چه شمعی برای خودرو مناسب است؟

اینکه چه نوع شمعی را انتخاب کنید که با موتور خودرو شما همسان باشد بسیار اهمیت دارد. در دفترچه راهنمای خودرو به این موضوع و استاندارد انتخاب آن اشاره شده است. برای تشخیص مدل شمع خودرو در مرحله اول خودرو را خاموش کنید. پس از خنک شدن موتور، کلاهک وایر شمع را از روی شمع جدا و شمع را با آچار مخصوص باز کنید.

قسمت مهم بازدید شمع موتور زمانی است که شمع را از روی موتور جدا کرده‌اید. با خواندن عددهای روی شمع و تهیه شمع با همان استاندارد به موتور خودرو کمک کنید تا بهتر و روان‌تر کار کند.

برای آشنایی بیشتر با انواع برند‌های شمع موجود در سایت یدک پارس و خرید شمع مناسب وارد صفحه شمع خودرو شوید.

7 مدل از انواع خرابی شمع موتور خودرو

1. وجود دوده در سر شمع 

با انگشت روی رزوه شمع دست بکشید. اگر انگشتان دست شما سیاه شدند، نشان دهنده دوده، در سر شمع است. وجود دوده روی الکترود شمع مانع ایجاد جرقه مناسب می‌شود.

این علامت یکی از شایع‌ترین نشانه‌های بد کارکردن شمع است. این مورد می‌تواند دلایل مختلفی مانند خرابی فیلتر هوا و غلظت زیاد بنزین در مخلوط سوخت باشد.

راه حل: تعویض فیلتر هوا، بررسی کاربراتور و یا سوزن‌های انژکتور و رفع عیب آنها و استفاده از شمع با کد حرارتی مناسب

 2. وجود خاکستر روی شمع و خرابی شمع موتور خودرو

علت این مورد استفاده از بنزین و مکمل بی کیفیت است. وجود دوده خاکستری رنگ باعث اختلال در کار شمع خودرو شده و باعث جرقه ناقص و ریپ زدن خودرو می‌شود. 

راه حل: از بنزین مرغوب و مکمل سوخت با کیفیت استفاده کنید.

3. وجود رسوب روی چینی شمع 

 در این نوع خرابی شمع، بر روی چینی شمع رسوبات زرد رنگ مایل به قهوه ای بوجود می‌آید. دلیل اصلی این رسوبات زرد رنگ، رانندگی پر فشار در مسافت طولانی و سوخت نامناسب است. در چنین موقعی هم باید شمع خودرو تعوض گردد.

راه حل: اصلاح رانندگی، استفاده از سوخت و مکمل مناسب و استفاده از شمع با کد حرارتی مناسب مشکل را حل می‌کند.

4. خیس بودن شمع یا وجود بنزین روی شمع خودرو 

از بوی بنزین روی شمع می توان به وجود بنزین بر روی شمع پی برد. در این حالت رنگ سر شمع زغالی می‌شود. علت آن هم می‌تواند اصطلاحاً در اثر خفگی خودرو باشد.

راه حل: در مواقعی که این مشکل برای شما پیش آمده حتما سیستم برق و انژکتور خودرو را بررسی کرده و سپس سیستم سوخت و هوا را چک کنید.

5. وجود روغن روی شمع و خرابی شمع موتور خودرو

دلیل اصلی این مورد ورود روغن به محفظه احتراق از راه لاستیک سوپاپ و یا رینگ‌های کمپرس روغن است. شمع روغنی به خوبی جرقه نزده و مخلوط سوخت هم به خوبی نمی‌سوزد. وجود دود آبی در دود خروجی اگزوز از علایم این مدل خرابی شمع است.

راه حل: روغن سوزی موتور خودرو را برطرف کرده و شمع را هم تعویض کنید.

6. خورده شدگی الکترودها 

اگر مشاهده کردید که الکترودهای شمع خورده شده است، یعنی اینکه عمر شمع به پایان رسیده است و باید آن را تعویض کنید. به علت گذشتن طول عمر شمع از حد استاندارد این اتفاق می‌افتد.

راه حل: تعویض شمع کهنه با شمع مناسب

7. ذوب شدن الکترودهای شمع خودرو 

این یعنی گرمای بسیار زیاد محفظه احتراق برای شمع قابل تحمل نیست. این مورد علل زیادی دارد.

  • خوب کار نکردن سیستم خنک کاری موتور خودرو
  • برق دزدی وایرها و جرقه بیش از حد یک یا چند شمع

راه حل: برای رفع مشکل باید از شمع های مناسب و با کد حرارتی درست و استاندارد خودرو استفاده کنید. وایرها را از نظر برق دزدی و همینطور سیستم خنک کاری خودرو را بررسی کنید.

چگونه شمع مناسب برای خودرو تهیه کنیم؟

یکی از مشکلات اساسی در حوزه تعمیر و تعویض قطعات خودرو، تهیه قطعه مناسب برای خودرو است. برای تهیه شمع مناسب برای خودرو، به مقاله شمع خودرو در سایت یدک پارس مراجعه کنید.

در قسمت توصیه های یدک پارس برای انتخاب شمع مطالب مفیدی برای شما نوشته شده است که می‌تواند راهنمای خوبی برای تهیه شمع مناسب باشد.

جمع بندی مطلب

شمع خودرو قطعه بسیار حساسی است که با تکنولوژی بسیار پیشرفته تولید می‌شود. در صورت بروز نشانه‌های خرابی شمع خودرو که دربالا به 7 مورد آن اشاره کردیم، این قطعه باید به سرعت بازدید و در صورت نیاز تعویض شود تا به موتور خودرو آسیبی وارد نشود.

توسط بازدید چشمی به راحتی می‌توان به مشکل شمع یا سایر قسمت‌های موتور پی برد. در صورت ایراد در سایر قسمت‌های موتور ابتدا ایراد را برطرف کنید و سپس شمع را تعویض کنید.