جلوبندی خودرو
جلوبندی خودرو :آشنایی با جلوبندی و قطعات آن

جلوبندی خودرو چیست و به چه بخشی از خودرو جلوبندی گفته می‌شود؟ جلوبندی جزئی از سیستم تعلیق خودرو است که در قسمت زیرین و جلویی خودرو قرار دارد. قطعات تشکیل دهنده جلوبندی خودرو رابط بین چرخ جلو خودرو، رام و بدنه (شاسی) خودرو هستند.
در هنگام حرکت خودرو، چرخ‌های خودرو با انواع چاله‌ و دست انداز روبرو می‌شوند. ضربات ناشی از برخورد چرخ با این ناهمواری‌های سطح جاده توسط سیستم جلوبندی خودرو خنثی شده و به رام موتور و اتاق منتقل نمی‌شوند.

در این مقاله قصد داریم تا با انواع قطعات موجود در سیستم جلوبندی خودرو آشنا شویم. لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

بخش های تشکیل دهنده جلوبندی

فنر لول

اگر یک میله فولادی را چند بار حول یک محور ثابت بپیچانیم فنر لول تشکیل می‌شود. در خودروهای مختلف اندازه و تعداد پیچش فنر لول با همدیگر متفاوت است. در خودرو پراید، پیکان، پژو 405 و 206، ال90، تیبا، ساینا و کوئیک در چرخ‌های جلو خودرو فقط فنرلول وجود دارد. فنر لول از جنس فولاد مخصوص ساخته می‌شود.

وظیفه فنر لول در خودرو

  • تنظیم ارتفاع خودرو
  • تحمل وزن خودرو
  • جذب و خنثی کردن نوسانات سطح جاده با همراهی کمک فنر
  • حفظ تعادل خودرو در هنگام پیچیدن سر پیچ ها با همراهی کمک فنر

فنر لول با دو روش سرد پیچ و گرم پیچ تولید می‌شود.

کمک‌فنرها

این قطعه به همراه فنرلول به کار میرود و از ارتعاش و باز و بسته شدن بیش از حد فنر جلوگیری می‌کند. کمک فنر در قسمت جلو و در قسمت عقب خودرو وجود دارد.

وظیفه کمک فنر در خودرو چیست؟

یک خودرو بدون کمک فنر را در نظر بگیرید. در صورتی که نیرویی به چرخ‌های این خودرو وارد شود، فنرها شروع به حرکت می‌کنند و در این صورت تعادل خودرو و راحتی سرنشینان از بین میرود.

وجود کمک فنر باعث خنثی کردن این نیرو، حفظ تعادل خودرو، افزایش طول عمر قطعات جلوبندی و لاستیک، راحتی سرنشینان خودرو و فرمان پذیری بهتر می‌شود. 

اواع کمک فنر 

مدل های یادی از کمک فنر در بازار موجود است. در زیر چند مدل آن را نام می‌بریم.

کمک فنر روغنی 

کمک فنرهای رایج بازار هستند که در بسته بندی شرکت های مختلف مانند عظام، کوشاوران، KDS، فرانکو، سایپا، ایرانخودرو و باریون در بازار وجود دارند. این مدل کمک فنر اقتصادی بوده و به جای تعمیر، در صورت خرابی تعویض می‌شوند.

کمک فنر تلسکوپی

نوع بهینه شده کمک فنرهای روغنی هستند که در جذب نوسانات بهتر از کمک فنر روغنی عمل می کنند.

کمک فنر گازی

در این مدل کمک فنراز گاز نیتروژن و روغن استفاده شده است. استفاده از گاز نیتروژن برای بهینه کردن کمک فنر صورت گرفته است.

طبق‌ و بوش طبق

طبق رابط بین رام موتور به چرخ ها است. طبق از طریق سیبک طبق به سگدست چرخ جلو متصل شده و از طریق بوش‌های طبق به رام موتور متصل می‌شود.

بوش‌های لاستیکی طبق جلوی ضربات وارد شده از جاده به بدنه و موتور را می‌گیرند.

سیبک طبق

سیبک طبق رابط بین طبق و سگدست است. چرخ جلو خودرو حول محور سیبک طبق چرخش می‌کند. در بعضی خودروها مانند پژو 206، پراید و تیبا سیبک طبق به طبق متصل شده و قابل جدا شدن نیست. در بعضی خودروها هم سیبک طبق به تنهایی قابل تعویض است مانند پژو 405، پیکان و نیسان

سیبک فرمان

جعبه فرمان

گردگیرها

سیستم هیدرولیک

میل موجگیر

میل تعادل

لاستیک های ضربه گیر

مشکلات جلوبندی خودرو

از جمله مهمترین نشانه‌های خرابی در جلوبندی خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سواری خشک و همچنین خشن خودرو
  2. کشیده شدن ماشین به ویژه در پیچ‌ها در خلاف جهت فرمان راننده
  3. وجود آج‌های غیر مسطح بر روی تایرها
  4. روغن‌زدگی در کمک‌فنر و البته روغن زدگی در دیگر قطعات سیستم جلوبندی
  5. پاسخ نامناسب ماشین برای  آزمون “تکان”

 

برای برطرف ساختن هر یک از مشکلات یاد شده روش های تعمیر ویژه ای در دست است، یک فرد با تجربه و کارشناس در این زمینه می تواند به راحتی  با در اولویت قرار دادن راهکارهای مختلفی، روش‌های مناسب برای برطرف سازی هر یک از مشکلات را در اولویت قرار دهند.

هر یک از خرابی‌های ایجاد شده اگر در اسرع وقت شناسایی نشود می تواند موجب خرابی در بخش های دیگر باشد. به همین دلیل است که تاکید می‌شود به وجود آمدن هر گونه خرابی در قسمت جلوبندی خودرو را  را جدی بگیرید.

البته در برخی از مواقع ممکن است عیب و ایراد ایجاد شده، می‌تواند به طور کامل شناسایی نشود به همین دلیل لازم است سرویس‌ها دوره ای را در اولویت قرار دهید.

این یک امر طبیعی است که با گذشت زمان، سیستم تعلیق خودرو دچار فرسودگی شده و نیازمند تعمیر باشد. در تعمیر نیز ممکن است برخی از قطعات به طور کامل جایگزین گردند.

سوالات متداول در مورد جلو بندی خودرو

دلیل کشیده شدن خودرو به یک سمت در جلوبندی خودرو چیست ؟

وجود هر یک از مشکلات با در نظر گرفتن راهکارهای خاصی شناسایی می شود البته برای این امر لازم است که فرد تجربه و تخصص کافی داشته باشد.

هر یک از خرابی های ایجاد شده می تواند دلیل خاصی داشته باشد به عنوان مثال یک دست کشیده شدن خودرو می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • تنظیم باد تایر نامساوی
  • ساییدگی نامتقارن لاستیک
  • تنظیم فرمان بی دقت
  • سگدست های معیوب
  • شانه ای معیوب فرمان
  • یک طرف شدن کالیپر ترمز جام

افراد کاردان راهکارهای مطلوبی برای از بین بردن عیب و ایرادهای ایجاد شده در نظر خواهند گرفت.

با تشکر از همراهی شما با یدک پارس