ریپ زدن ماشین چیست؟ علامتش چیه و چطور اون رو بر طرف کنیم.

دلایل ریپ زدن ماشین

ریپ زدن ماشین

امروز میخواهیم در مورد ریپ زدن ماشین با هم صحبت کنیم. شاید تا حالا براتون پیش اومده باشه که وقتی پدال گاز رو فشار میدین، ماشین ریپ میزنه. وقتی موتور ریپ میزنه، به نظر میرسه که موتور جون نداره و یا سرعتش کم میشه. ممکنه حتی تکون های شدید احساس کنید که اغلب توی سرعت های کم اتفاق می افته.

بسته به اینکه مشکل از کجاست، ممکنه چراغ چک آمپرتون روشن بشه یا نشه. خوب بهتره اولین راه اینه که با دیاگ بررسی کنیم و ببینیم که مشکلی رو نشون میده یا نه. این کار به شما کمک میکنه سریعتر مشکل را پیدا کنید و برطرفش کنید.

ریپ زدن ماشین یا به دلیل کثیف شدن بعضی از قسمت های ماشینه و یا به این دلیل که ولتاژ درستی دریافت نمی کنه. صرف نظر از اینکه چه عاملی باعث این مشکل شده، در بیشتر موارد ریپ زدن به خاطر اینه که ماشین سوخت و یا هوای کافی دریافت نمی کنه و بد سوزی اتفاق افتاده.

توی این مقاله قصد داریم که دلایل مختلف رو به صورت مختصر بررسی کنیم تا بتونید بهتر این موضوع رو بررسی کنید.

سوخت و ریپ زدن ماشین

اگر سوخت از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد این اتفاق می افتد. در خودرو های با استاندارد یورو 4 به بالا حتما باید از سوخت مناسب این خودرو ها استفاده کرد. در غیر این صورت این خودرو ها خوب کار نمی کنند. اگر سوخت با آب مخلوط شده باشد هم این اتفاق می افتد.

سعی کنید از جایگاه های شناخته شده سوختگیری انجام دهید. سوختگیری در صبح و شب زمان مناسبی هست. در زمانی هم که تانکر سوخت در حال خالی کردن سوخت هست، حتی الامکان سوختگیری انجام ندهید.

اگزوز و کاتالیزور

اگر در سیستم اگزوز و تخلیه هم مشکلی به وجود آید و گازهای سوخته شده به درستی تخلیه نشوند، در کار موتور تداخل ایجاد می شود و ریپ زدن اتفاق می افتد.

شمع

ماده سوختنی برای سوختن به جرقه قوی نیاز دارد. این جرقه قوی توسط شمع ایجاد می شود و اگر جرقه مناسب نباشد ریپ زدن ماشین و بد کار کردن اتفاق می افتد. گاهی اوقات جرقه ضعیف به خاطر فرسوده شدن شمع اتفاق می افتد.
در برخی موارد هم مشاهده شده که انتخاب شمع نامناسب هم باعث به وجود آمدن این اتفاق می شود. قبل از تهیه شمع مناسب خودرو خود، حتما حتما حتما از کارشناسان یدک پارس کمک بگبرید.

وایر شمع و ریپ زدن ماشین

برق مناسب برای جرقه زنی شمع خودرو، از طریق وایر به شمع منتقل می شود. اگر برق ضعیف به شمع برسد، شمع به خوبی جرقه نمی زند. اگر شمع خوب جرقه نزند، ریپ زدن ماشین اتفاق می افتد و ماشین بد کار میکند. مقاومت بالای وایر، برق رسانی ضعیف و برق زدی در میان راه از دلایلی هستند که باعث ضعیف شدن برق ارسالی به شمع می شوند.

بیشتر خرابی وایر شمع هم از قسمت اتصال به شمع اتفاق می افتد. جون در این ناحیه حرارت موتور زیاد است و باعث خرابی زودتر وایر می شود. اگر علت وایر شمع باشد، باید با تعویض به موقع، برق مناسب به شمع برسانیم.وایر شمع خراب، باعث خرابی شمع هم می شود و روی چینی شمع ترک ایجاد می کند.

کوئل

برق دینام و باطری توسط کوئل تقویت می شود و از طریق وایر به شمع منتقل می شود. اگر کوئل برق مناسب را تولید و تقویت نکند، برقی که وایر به شمع میرساند ضعیف است. در نتیجه شمع به خوبی جرقه نمی زند و موتور بد کار می کند.

فرسوده شدن کوئل و یا خرابی یک یا چند خانه از کوئل، باعث کارکرد ضعیف آن می شوند. با تعویض کوئل، این مشکل حل می شود.

سنسوراکسیژن

در صورتی که سنسور اکسیژن به خوبی کار نکند و پالس مناسبی به ایسیو نفرستد، ایسیو به درستی نمی تواند درصد مناسب سوخت و هوا را مخلوط و ترکیب کند. به همین دلیل سوخت رقیق و یا غلیظ می شود و موتور بد کار می کند. خرابی سنسور اکسیژن با دستگاه دیاگ قابل تشخیص است. حتما قبل از تعویض سنسور اکسیژن سوکت ها را هم چک کنید.

انژکتور کثیف و ریپ زدن ماشین

سیستم پاشش هر چهار عدد سوزن در موتور خودرو های چهار سیلندر باید یک اندازه و شبیه هم باشد. اگر یکی یا بیشتر سوزن ها خوب کار نکنند، موتور به خوبی کار نمی کند. در صورت ایراد داشتن، سوزن ها ابتدا شسته می شوند و تست می شوند.
اگر جواب گرفته شد دوباره نصب و استفاده می شوند. در غیر این صورت با تعویض انژکتور خراب مشکل را بر طرف می کنیم.

مپ سنسور

وظیفه مپ سنسور در حقیقت گزارش میزان هوای مکش شده به ECU یا کامپیوتر خودرو است. اگر این میزان اشتباه گزارش شود، ترکیب ماده سوختنی به درستی توسط ایسو انتخاب نمی شود و در اثر ترکیب اشتباه ماده سوختنی، موتور بد کار می کند. خرابی مپ سنسور هم با دستگاه دیاگ قابل تشخیص است. قبل از تعویض حتما مپ شستشو شود و سوکت ها کنترل شوند.

فیلتر بنزین

در صورتی که صافی یا فیلتر بنزین به موقع تعویض نشود و کثیف باشد سوخت مناسب به انژکتور ها نمی رسد و باعث ریپ زدن ماشین می شود. صافی بنزین در خودرو های نو و با بنزین استاندارد، هر پانزده هزار کیلومتر یک بار باید تعویض شود.

ولی در خودروهای قدیمی و با بنزین های بی کیفیت باید با هر بار تعویض روغن تعویض شود.  کثیف شدن صافی و تعویض دیر هنگام آن باعث، باعث فشار آوردن بیش از حد به پمپ بنزین می شود. علاوه بر خرابی پمپ بنزین، باعث کثیفی و خرابی سوزن ها هم می شود.

سیستم ورودی هوا

فیلتر هوا: اگر این فیلتر به موقع عوض نشه و کثیف باشه، اجازه نمیده هوای کافی وارد موتور بشه. این باعث میشه که مخلوط سوخت خیلی غلیظ بشه و موتور بد کار میکنه و چراغ چک روشن میشه.

کثیف شدن دریچه گاز و ریپ زدن ماشین

جمع شدن رسوبات در دریچه گاز باعث میشه صفحه یا پولک دریچه گاز به درستی باز و بسته نشود و این مک میکنه که مخلوط سوخت و هوا خیلی غلیظ و یا خیلی رقیق بشه که منجر به بد کار کردن موتور و روشن شدن چراغ چک میشه. خرابی واشر دریچه گاز یا منی فولد هوا باعث ورود بیش از حد هوا میشه و مخلوط سوخت رقیق میشه و موتور بد کار میکنه و چراغ چک روشن میشه.