زمان تعویض تسمه تایم هر خودرو چگونه به دست می آید
بهترین زمان تعویض تسمه تایم انواع خودرو + ویدئو

چطور بفهمیم که تسمه تایم چه زمانی باید تعویض شود؟ چطور بفهمیم که تسمه تایم خودرو ما پاره شده است؟ آیا میدانید عدم تعویض به موقع تسمه تایم می تواند صدمات زیادی به موتور خودرو شما وارد کند؟

در این مقاله قصد داریم با زبانی ساده و روان به شما بگوییم تسمه تایم چیست و چه زمانی باید آن را تعویض کنید.

زمان تعویض تسمه تایم خودرو را چگونه تشخیص دهیم؟

این زمان مستقیماً به خودرو و نوع موتور و رانندگی شما بستگی دارد. عوامل دیگری نیز مانند نوع استفاده شما از خودرو در زمان تعویض تسمه تایم مؤثر هستند. با ذکر مثالی این مفهوم را برای شما توضیح می دهیم:

فرض کنید شما یک تاکسی دارید و در روز به‌ طور میانگین بین ۵ تا ۸ ساعت با خودرو کار می‌کنید. شرکت سازنده خودرو شما نیز کیلومتر تعویض تایم خودرو شما را ۶۰ هزار کیلومتر ذکر کرده است.

اما در خودرویی مانند تاکسی تسمه تایم را زودتر از کیلومتر ذکر شده باید تعویض کنید. دلیل این عمل، کارکرد بیشتر این خودرو نسبت به کیلومتر نمایش داده شده‌ است.

کار کردن درجا و در ترافیک شهری، در خودرو تاکسی بسیار زیاد است. در صورتی که روزانه ۳۰۰ کیلومتر کار می‌کنید و با احتساب زمان ترافیک و در جا کار کردن شما باید هر ۶ ماه یک بار تسمه تایم را تعویض کنید.

تشخیص زمان تعویض تسمه تایم خودرو دست دوم

در مورد خودروهای دست دوم ابتدا از شخص فروشنده مدارک تسمه تایم تعویض شده را دریافت کنید. این مدارک شامل جعبه تسمه تایم، کارت گارانتی، مشخصاتی مانند کیلومتر تعویض تسمه تایم، نام مکانیک تعویض کننده تسمه تایم و … هستند.

پس از خرید خودرو دست دوم حتما تسمه تایم را بازدید کرده و از سلامت آن مطمئن شوید.

کج شدن سوپاپها در اثر از تایم خارج شدن موتور

کج شدن سوپاپها در اثر از تایم خارج شدن موتور

 

زمان تعویض تسمه تایم پراید، تیبا، ساینا، کوئیک و شاهین

در خودرو پراید از موتور m13 استفاده شده است. در خودرو تیبا، ساینا و کوئیک و شاهین هم موتور را کمی ارتقا داده و از موتور m15 استفاده کرده‌اند. تسمه تایم همه این موتورها شبیه پراید بوده و 107 دندانه دارد. 

خودرو پراید از نظر حساسیت به پاره شدن تسمه تایم به دو طیف معمولی و یورو4 تقسیم می‌شود.

در خودروهای معمولی و غیر یورو4 کف پیستون گود هست. به همین دلیل، اگر تسمه تایم پاره شود به موتور آسیبی وارد نمی‌شود. در این مدل خودروها می‌توان از هر تسمه تایمی استفاده کرد.

در خودرو پراید یورو4، تیبا، ساینا، کوئیک و شاهین، کف پیستون (برای بهتر شدن شتاب خودرو) صاف است. به همین دلیل اگر تسمه تایم پاره شود، سوپاپ به کف پیستون برخورد کرده و باعث کج شدن سوپاپ و در موارد حاد شکستن کف پیستون می‌شود.

در خودرو پراید یورو 4، تیبا، ساینا، کوئیک و شاهین باید از تسمه‌تایم بسیار با کیفیت و از جنس HNBR استفاده کرد.

کارخانه سازنده خودرو، عددی که برای تعویض تایم به طور استاندارد ذکر کرده، 60 تا 70 هزار کیلومتر کارکرد است. این عدد در خودروهای معمولی قبل از یورو 4 کمی بیشتر هم بشود مشکلی پیش نمی‌آید.

اما در خودروهای جدید یورو 4، تیبا، ساینا، کوئیک و شاهین، در صورت پارگی تسمه‌تایم، به موتور خسارت‌ می‌زند. در زمان تمام شدن عمر تسمه‌تایم، آن را با قطعه اصلی جایگزین کنید.

در شکل زیر تسمه تایم کنتیننتال، اپتی بلت و دانگیل پراید را مشاهده می‌کنید. این سه برند از بهترین برندهای تسمه تایم خودرو هستند که یدک پارس نوع اصلی آن را ارائه می‌دهد.

مشخصات تسمه تایم خودرو پراید به شرح ذیل است:

  • تعداد دنده: 107عدد
  • نوع دندانه: دنده گرد  HTD
  • گام تسمه: 8 میلی متر
  • عرض تسمه: 22 میلی متر
  • جنس تسمه: CR یا HNBR
تسمه تایم کنتیننتال پراید

از طریق لینک زیر می توانید بهترین تسمه تایم‌های موجود برای پراید، تیبا، ساینا، کوئیک و شاهین را مشاهده کنید.

تسمه تایم پراید، ساینا و کوئیک

در هر بار تعویض تسمه تایم، بهتر است که بلبرینگ تایم هم بررسی شده و در صورت نیاز تعویض شود. در شکل زیر بلبرینگ یا هرزگرد تایم پراید را مشاهده می‌کنید. برای آگاهی از قیمت هرزگرد تسمه تایم پراید بر روی شکل زیر کلیک کنید.

بلبرینگ تایم پراید GMB

زمان تعویض تسمه تایم ال ۹۰

خودرو ال۹۰ یا تندر ۹۰ دارای موتور  K4M است. کارخانه سازنده خودرو ۶۰ هزار کیلومتر یا ۴ سال (هر کدام که زودتر رخ دهد) را برای تعویض تسمه تایم ذکر کرده است.

اگر از خودرو در شرایط ویژه و اسپرت و با شتاب بالا و تیک آف استفاده می‌کنید، تسمه تایم را باید زودتر و در کیلومتر ۴۰ هزار تعویض کنید. تعویض دیر هنگام تسمه تایم، می‌تواند خسارت‌های زیادی را به خودرو متحمل کند.

تسمه تایم ارائه شده در سایت یدک پارس از برندهای کنتیننتال، پاورگریپ، دایکو و اپتی بلت هستند. مشخصات تسمه تایم ال 90 به شرح ذیل است:

  • تعداد دندانه: 132عدد
  • گام دنده: 9.525 میلی متر
  • پهنای تسمه تایم: 27 میلی متر
  • طول تسمه: 1257.3 میلی متر
  • جنس تسمه: بهترین کیفیت را تسمه HNBR دارد.

 

تسمه تایم HNBR برای L90

در مورد ال 90 هم توصیه یدک پارس تعویض کیت کامل تسمه تایم است. در صورت زیاد بودن هزینه به صورت یک در میان از کیت کامل تسمه تایم استفاده کنید.

در کیت کامل تسمه تایم ال 90 یک تسمه تایم اصلی و دو عدد هرزگرد ثابت و ساعتی اصلی وجود دارد. برای آشنایی بیشتر و خرید وارد صفحه کیت تایم ال90 شوید.

کیت تایم ال90
قطعه اصلی ال90 و ساندرو ساخت رنو فرانسه کیفیت و طول عمر بسیار بالا دارای کد استعلام اصالت کالا

زمان تعویض تسمه تایم سمند ef7

موتور EF7 در خودروهای سمند، سورن، دنا و دنا پلاس مورد استفاده قرار گرفته است. این خودرو 16 سوپاپ دارای دو عدد میل سوپاپ دود و هوای جداگانه است. در مسیر تسمه تایم از یک عدد هرزگرد ثابت و یک عدد تسمه سفت کن ساعتی برای تنظیم کشش تسمه استفاده شده است.

تسمه تایم از روی 4 عدد پولی رد می‌شود. این پولی‌ها به ترتیب پولی سر میل‌لنگ، پولی سر میل‌سوپاپ دود و هوا و پولی واترپمپ هستند.

تسمه تایم در خودرو EF7 در کیلومتر 60 هزار باید تعویض شود. البته این تایم بستگی به تمامی شرایطی دارد که برای نگهداری بهینه تسمه تایم باید رعایت شود. در موتور EF7 توصیه بر این است که هر بار کیت کامل تسمه‌تایم تعویض شود.

در صورت سنگین بودن هزینه، شما به صورت یک در میان باید از کیت کامل تسمه تایم اصلی استفاده کنید. کیت تایم سمند از یک تسمه تایم اصلی و دو عدد هرزگرد ثابت و تسمه سفت کن متحرک یا ساعتی تشکیل شده است.

کیت تسمه تایم EF7

مشخصات تسمه تایم EF7 به شرح ذیل است:

  • تعداد دنده: 127عدد
  • گام دنده: 9.525 میلی متر
  • پهنای تسمه تایم: 24 میلی کتر
  • طول تسمه تایم: 1209.675 میلی متر
  • جنس تسمه تایم: بهترین کیفیت را تسمه HNBR دارد.

زمان تعویض تسمه تایم 206 با موتور TU5

موتور TU5 نیز در خودروهایی مانند پژو۲۰۶ تیپ ۵ و ۶، پژو پارس(TU5)، پژو ۴۰۵ (TU5) یا (SLX)، رانا، تارا و اچ سی کراس استفاده شده است. این موتور یک موتور پر مصرف در محصولات ایران خودرو است.

در این خودرو نیز پس از 60 هزار کیلومتر تسمه تایم باید تعویض شود. توصیه همیشگی ما برای سلامت خودرو و موتور خودرو، تعویض کیت کامل تسمه تایم در هر بار تعویض است.

ولی در صورت زیاد بودن هزینه، به صورت یک در میان از کیت کامل تسمه تایم استفاده کنید. کیت کامل تسمه تایم شامل یک عدد تسمه تایم اصلی و دو عدد هرزگرد تایم ثابت و متحرک ساعتی اصلی است.

برای آشنایی بیشتر و خرید این محصول به صفحه کیت تایم تیپ 5 مراجعه کنید.

کیت تایم پژو206 تیپ5 کنتیننتال

مشخصات تسمه تایم پژو TU5 به شرح ذیل است:

  • تعداد دنده:134عدد
  • گام دنده: 9.525 میلی متر
  • پهنای تسمه تایم: 25.4 میلی متر
  • طول تسمه تایم:1276.35 میلی متر
  • جنس تسمه تایم:بهترین جنس تسمه HNBR است.

زمان تعویض تسمه تایم 206 با موتور TU3 و TU2

تسمه تایم 206 تیپ دو و تیپ سه یکی است. این موتور فقط بر روی 206 نصب شده است. این موتور تقریبا 1400 سی سی است و یکی از تولیدات ضعیف ایران خودرو محسوب می‌شود.

زمان تعویض تسمه تایم در این خودرو هم 60 هزار کیلومتر است. برای خرید این محصول صفحه تسمه تایم اصلی 206 تیپ 2 را کلیک کنید.

تسمه تایم تیپ2 کنتیننتال

مشخصات تسمه تایم پژو 206 تیپ دو و سه:

  • تعدا دندانه:104
  • گام دنده:9.525 میلی متر
  • پهنای تسمه تایم:17 میلی متر
  • طول تسمه تایم: 990.6 میلی متر
  • جنس تسمه تایم: بهترین جنس تسمه HNBR است.

زمان تعویض تسمه تایم 405 با موتورXU7

این موتور در محصولاتی مانند پژو 405، پرشیا معمولی، 405 SLX و سمند استفاده شده است. این موتور در محصولات ایران خودرو به موتور 1800 سی سی معروف است.

بیشترین موتور تولیدی ایران خودرو هم همین موتور است. این موتور معایب زیادی دارد. یکی از معایبی که به این بحث هم مربوط می شود تسمه تایم این موتور است.

زمانی که تسمه دینام پاره شده و ریش ریش شود، از طریق قاب پایین تسمه تایم وارد محفظه تایم می‌شود. این کار باعث رد کردن تسمه تایم و پاره شدن تسمه تایم می‌شود.

البته این عیب در سایر موتورهای ایران خودرو هم وجود دارد. توصیه ما در یدک پارس تعویض کیت کامل تسمه تایم و تسمه دینام پژو 405 است.

در صورت بازدید و تایید سلامت سایر قطعات، تسمه تایم تکی را تعویض می‌کنیم. ولی به صورت یک در میان حتما از کیت کامل تسمه تایم اصلی استفاده کنید.

برای خرید این محصول وارد صفحه کیت تایم پژو 405 شوید.

کیت تایم پژو405 کنتیننتال

مشخصات ظاهری تسمه تایم 405 XU7

  • تعدا دندانه:114 عدد
  • گام دنده:9.525 میلی متر
  • پهنای تسمه تایم:17 میلی متر
  • طول تسمه تایم: 1085.85 میلی متر
  • جنس تسمه تایم: در این موتور از هر دو نوع تسمه CR یا HNBR می توان استفاده کرد.

    خلاصه مطلب

    زمان تعویض تسمه تایم پراید کاربراتور و انژکتور 70 هزار کیلومتر

    زمان تعویض تسمه تایم پراید یورو4 60 هزار کیلومتر

    زمان تعویض تسمه تایم تیبا 60 هزار کیلومتر

    زمان تعویض تسمه تایم ساینا همه مدل ها 60 هزار کیلومتر

    زمان تعویض تسمه تایم کوئیک همه مدل ها 60 هزار کیلومتر

    زمان تعویض تسمه تایم پژو 405 XU7 شست هزار کیلومتر

    زمان تعویض تسمه تایم پژو 206 تیپ 2 60 تا 70 هزار کیلومتر

    زمان تعویض تسمه تایم پژو 206 تیپ 5 60 هزار کیلومتر

    زمان تعویض تسمه تایم پژو پارس 60 هزار کیلومتر

    زمان تعویض تسمه تایم سمند EF7 شست هزار کیلومتر

    زمان تعویض تسمه تایم ال 90 60 هزار کیلومتر 

    زمان تعویض تسمه تایم زانتیا 60 هزار کیلومتر