لرزش موتور خودرو _ دلایل و رفع علت

دلایل لرزش موتور خودرو

یکی از مشکلات شایع در موتور  اکثر ماشین های قدیمی و جدید لرزش موتور خودرو است. لرزش موتور دلایل زیادی داره که در این مقاله قصد بررسی این موارد رو داریم.

سعی ما در این مقاله جمع آوری مطالب از داخل سایت های معتبر، پیج های اینستاگرامی معتبر، کانال های تلگرامی معتبر، تجربیات مکانیک های عزیز بوده است.

در صورتی که نقص و یا ایرادی در این نوشته مشاهده کردید حتما برای ما کامنت کنید تا اصلاح و یا اضافه شود. با دانستن و چک کردن این موارد سریعتر می توانیم علت لرزش را تشخیص دهیم. سریعتر هم میتوانیم نسبت به رفع عیب اقدام کنیم.

خرابی دسته موتور و یا پایه های دسته موتور

دسته موتور بر روی پایه دسته موتور نصب می شود. پایه دسته موتور رابط بین دسته موتور و بدنه هستند. وظیفه دسته موتور نگه داشتن و تحمل وزن موتور، جلو گیری از انتقال ارتعاشات و لرزش هاست. دسته موتور رابط بین موتور و بدنه هست. دسته موتور مانع انتقال ارتعاش موتور و لرزش های آن به بدنه خودرو می شود.

همچنین مانع انتقال تکان های شدید چرخ ها و بدنه در جاده ها به موتور می شود. هر گونه خرابی و پاره شدن قسمت لاستیکی دسته موتور و یا شکستگی در قسمت پایه دسته موتور باعث بر هم خوردن این تعادل و لرزش موتور می شود. در این زمان پس از بررسی و تشخیص عیب، نسبت به رفع عیب اقدام میکنیم.

 

خرابی شمع و لرزش موتور خودرو

وظیفه شمع در خودرو، دریافت برق مناسب از وایر شمع، انتقال آن به انتهای شمع خودرو و ایجاد جرقه مناسب و سوزاندن مخلوط سوخت و هواست. اگر جرقه شمع مناسب نباشد و مخلوط سوخت در یکی از سیلندرها و یا کل سیلندرها  خوب مشتعل نشود، باعث لرزش موتور و بد کار کردن آن می شود. شمع ها جزء لوازم مصرفی هستند.

یعنی پس از مدت زمان معینی باید تعویض شوند. شمع های استاندارد که سرتخت هستند، دارای طول عمر بیست تا سی هزار کیلومتر هستند. پس از طی این مدت باید تعویض شوند. برای اطلاعات بیشتر به مقالات مربوط به شمع خودرو که در وبلاگ سایت موجود هست، مراجعه کنید.

 

خرابی وایر

وایر شمع رابط بین کوئل و شمع خودرو هست. وظیفه وایر شمع، رساندن برق مناسب به سر شمع خودرو می باشد. اگر برق مناسب به شمع نرسد، همان مشکل بد سوختن و لرزش موتور که در بحث شمع موتور گفتیم پیش می آید.
وایر ها هم جزء قطعات مصرفی هستند که پس از مدت زمان مناسب باید تعویض شوند. این مدت زمان بسته به جنس وایر و حرارت داخل موتور فرق می کند. برای دانستن اطلاعات بیشتر در باره وایر شمع، به مقاله وایر شمع خودرو که در وبلاگ یدک پارس موجود است مراجعه کنید.

خرابی کوئل و لرزش موتور خودرو

برق مناسب برای جرقه زنی شمع ها را کوئل تامین می کند. در صورتی که کوئل ضعیف باشد و یکی از خانه ها و یا بیشترخانه ها از کار بیفتند، برق لازم به سر شمع ها نمی رسد و مشکل عدم احتراق پیش می آید. تست کوئل حتما باید توسط یک متخصص انجام شود. در صورت خرابی، با یک قطعه اصلی و معتبر جایگزین شود.

سوزن انژکتور و لرزش موتور خودرو

هنگامی که سوزن انژکتور خراب یا کثیف شده باشد، پاشش مناسب سوخت صورت نمی گیرد. عدم پاشش مناسب سوخت در یکی و یا چند سیلندر، باعث لرزش موتور می شود.
ابتدا به وسیله روشن شدن چراغ چک و دیاگ می توان به عیب سوزن پی برد. تاخیر یا ریپ زدن هنگام دور گرفتن موتور، احتراق نا منظم، افت عملکرد موتور، افزایش مصرف سوخت، لرزش موتور در هنگام  دور ارام، بوی بنزین نسوخته شده از اگزوز و یا خام سوزی از علائم خرابی سوزن انژکتور هستند.
با تعویض صافی و شستشوی سوزن می توان دوباره از سوزن استفاده کرد. در صورتی که با این کار رفع عیب نشد، نسبت به تعویض آن اقدام می کنیم و آن را با یک سوزن اصلی جایگزین می کنیم.

مپ سنسور یا سنسور فشار منی فولد

این سنسور بر روی منی فولد هوا که مجرای ورودی هوا به موتور هست، نصب می شود. مپ سنسور به کامپیوتر خودرو متصل هست. وظیفه آن محاسبه فشار هوای وارد شده به منی فولد و ارسال آن به کامپیوتر است.
کامپیوتر هم این اطلاعات را با سایر اطلاعات دریافتی از بقیه سنسور ها هماهنگ کرده و میزان پاشش سوخت و باز و بسته کردن دریچه گاز را کنترل می کند. اگر کامپیوتر اطلاع دقیقی از میزان فشار هوای داخل منی فولد نداشته باشد، نمی تواند به درستی پاشش سوخت و باز و بسته کردن دریچه گاز را کنترل کند.
حال اگر خودرو نیاز به هوای بیشتر و پاشش سوخت بیشتر در زمان سرعت بالا داشته باشد و طبق اطلاعات اشتباه مپ سنسور، دریچه گاز بسته باشد موتور ریپ زده و به لرزش خواهد افتاد. خرابی مپ سنسور با دیاگ قابل مشاهده است. دود سیاه، مصرف بالا، لرزش موتور خودرو و پاشش نامنظم سوزن ها از نشانه های خرابی مپ سنسور است.

 

سنسور دریچه گاز

سنسور دریچه گاز موقعیت دریچه گاز را به ایسیو اعلام میکند. ایسیو بر اساس این موقعیت میزان پاشش سوخت را مشخص میکند.
در صورت خرابی این قطعه موقعیت دریچه گاز به درستی به ایسیو منتقل نشده و در دورهای 2500 تا 3500 موتور دچار کپ کردن می شود.
دیر گاز خوردن و دور بالای موتور در حالت درجا، افزایش مصرف سوخت و دیر پایین آمدن دور موتور هم از علائم خرابی سنسور دریچه گاز هست. با تعویض سنسور دریچه گاز این مشکل برطرف می شود.

 

استوپر و لرزش موتور خودرو

در هنگامی که موتور در جا کار میکندف دریچه گاز بسته است. هوای لازم در این زمان برای ترکیب ماده سوختنی ار مجرای دریچه گاز تامین می شود. اگر استوپر به هرعلتی خراب شود، درجا کارکردن موتور دچار مشکل می شود. موتور کپ میکند،خاموش می شود، لرزش پیدا می کند و در هوای سرد صبح ریپ میزند.

سوپاپ

هر گونه ایراد در در کار سوپاپ ها باعث بد کار کردن موتور ولرزش آن می شود. مواردی مانند بهم ریختن تایم سوپاپ ها، تنظیم نبودن لقی سوپاپ ها، سفت بودن فیلر

 

تسمه تایم و لرزش موتور خودرو

تسمه تایم قطعه ای لاستیکی است که میل لنگ را به میل سوپاپ متصل می کند. در بعضی خودروها هم به جای تسمه از زنجیر تایم استفاده می کنند.
تنظیم بودن سوپاپ و باز و بسته شدن به موقع آن برعهده تسمه تایم است. هرگونه خرابی، تنظیم نبودن ویا ایراد مربوط به تسمه تایم، باعث برهم خوردن زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها می شود.
تنظیم نبودن سوپاپ ها و بسته نبودن سوپاپ هوا و دود در موقع تراکم و یا بسته بودن سوپاپ دود در زمان خروج دود و یا بسته بودن سوپاپ هوا در موقع مکش همگی می توانند باعث ایجاد خطا بر روی سنسور ناک و مپ سنسور شده و در نهایت بد کارکردن و لرزش موتور خودرو را در پی دارد.

 

پمپ بنزین

کم شدن فشار بنزین از 3/5 بار و ضعیف شدن پمپ بنزین یکی از دلایل لرزش موتور هست. البته این لرزش بیشتر در زمانی حس می شود که موتور در جا کار میکند. در این زمان بنزین به درستی از باک به انژکتور نمیرسد و پاشش مناسبی صورت نمی گیرد. خرابی پمپ بنزین علائم دیگری هم دارد.
علائمی مانند دیر استارت خوردن و دیر روشن شدن موتور، کاهش شتاب خودرو، افزایش مصرف بنزین، ریپ زدن خودرو در سرعت های ثابت و خفه کردن موتور کم شدن فشار بنزین در برخی موارد مربوط به گرفتگی صافی خود پمپ بنزین است. این صافی به مرور زمان کثیف می شود. با تمیز کردن و یا تعویض آن فشار پمپ بنزین اصلاح می شود.

صافی بنزین و لرزش موتور خودرو

یکی از مواردی که باعث کاهش فشار بنزین می شود کثیفی صافی بنزین است. صافی بنزین کثیف مانع رسیدن سوخت مناسب به انژکتور ها می شود. صافی کثیف علاوه بر اینکه باعث بد کار کردن و لرزش موتور خودرو می شود به پمپ بنزین هم فشار وارد می کند و باعث ضعیف شدن ان می شود. با تعویض صافی بنزین با هر بار تعویض روغن این مشکل را برطرف کنید.

فیلتر هوا و لرزش موتور خودرو

علاوه بر کاهش سوختف کاهش اکسیژن و هوا هم باعث بد کار کردن و لرزش موتور می شود. علت این کار هم نرسیدن هوای کافی برای انجام عمل احتراق است.

با هر بار تعویض روغن فیلتر هوا را هم تعویض کنید.

وجود اب در بنزین و یا کیفیت پایین سوخت

هر دو مورد باعث بر هم خوردن در صد ترکیب سوخت می شوند. به هم خوردن درصد ترکیب سوخت هم باعث بد کار کردن موتور و لرزش شدید موتور می شود. آب موجود در باک بنزین، به پمپ و سیستم سوخت رسانی هم آسیب وارد میکند و باعث بد روشن شدن ماشین در ابتدای صبح می شود.

عرق سر پیستون و خیس شدن سر شمع ها

دلیل اصلی این مورد خرابی واشر سرسیلندر و راه یابی آب به سر پیستون می باشد. وقتی الکترود های شمع ها خیس باشند جرقه به خوبی صورت نمی گیرد. و موتور به خوبی کار نمی کند. در این هنگام باید شمع ها باز شده و خشک شوند و در اسرع وقت نسبت به تعویض واشر آسیب دیده اقدام کرد.

خرابی سنسور اکسیژن و لرزش موتور خودرو

وظیفه سنسور اکسیژن آنالیز دودهای خروجی اگزوز و فرستادن در صد اکسیژن نسوخته به ایسیو می باشد. ایسیو هم بر اساس این داده میزان پاشش سوخت را در سوزن ها کنترل می کند. حال اگر داده های این سنسور اشتباه باشند، دستورات ایسیو هم اشتباه صادر می شود و باعث بد کار کردن موتور و افزایش مصرف سوخت می شود.

خرابی سنسور دمای اب

این سنسور در ابتدای استارت زدن دمای آب را به کامپیوتر میفرستد و کار ساسات را انجام می دهد. کامپیوتر هم با توجه به این دما میزان پاشش سوخت، هوا و جرقه را مشخص می کند. اگر این سنسور به درستی عمل نکند ماشین در ابتدای صبح، مخصوصا در روزهای سرد سال بد روشن می شود و در هنگام روشن شدن سه کار کرده و گاهی کپ می کند. با بررسی و تعویض این سنسور مشکل حل می شود.

خرابی سخت افزاری یا نرم افزاری ایسیو

تمامی کارها و فرمان ها در خودروهای انژکتور توسط ایسیو و یا همان کامپیوتر صادر می شود. اگر در این خودرو ها ایسیو دچار نقص نرم افزاری و یا سخت افزاری شود، منجر به بد کار کردن موتور می شود که باید توسط یک کارشناس بررسی و رفع عیب شود.