دلایل اصلی سوت کشیدن لنت ترمز چیست؟
دلایل اصلی سوت کشیدن لنت ترمز چیست؟

چرا پس از تعویض لنت قدیمی با لنت نو، لنت ترمز جدید دچار مشکل سوت کشیدن و در برخی موارد جیغ کشیدن می‌شود؟ دلیل اصلی سوت کشیدن در هنگام  ترمزگیری، لنت ترمز است یا دیسک چرخ؟

این سوال‌ها و صدها سوال دیگر در مورد سر و صدا‌های لنت در حین حرکت و یا در موقع ترمز گرفتن برای شما پیش می‌آید که در این مقاله به دنبال پاسخ دادن به تک تک آنها هستیم. لطفا با ما همراه باشید.

سوت کشیدن لنت ترمز دلایل بسیار زیادی دارد. این مشکل را نمی‌توان فقط مربوط به کیفیت لنت ترمز و یا فقط مربوط به سیستم ترمز دانست. در هنگام ترمز گرفتن بعضی مواقع صداهایی از چرخ شنیده می‌شود. این صداها می‌تواند عادی و یا در برخی موارد غیر عادی باشد. ولی در هر حال، شما پس از شنیدن صدای ناهنجار از سمت چرخ‌ها، باید سیستم ترمز را به یک متخصص ترمز نشان دهید.

پس از رفع عیب، با خیال راحت رانندگی کرده و از ترمز در مواقع ضروری استفاده کنید. دلایل ایجاد صدا یا سوت کشیدن ترمز زیاد هستند که چند مورد اصلی را بررسی کرده و راهکار بر طرف کردن آن را ارائه میکنیم.

1 -تمام شدن لنت ترمز

یکی از دلایل سوت کشیدن لنت ترمز در موقع ترمز گیری، تمام شدن لنت است. در این زمان لنت به انتهای خود رسیده و با برخورد آهن لنت با دیسک ترمز صدای ناهنجار سوت و یا خرخر شنیده می‌شود. پس از شنیدن صدای خرخر یا سوت لنت به سرعت چرخ‌ها را باز کرده و لنت‌ها را بررسی می‌کنیم. اگر لنت ترمز در حال تمام شدن بود، باید سریع لنت خودرو تعویض شود. در غیر این صورت دیسک چرخ خراب شده و خط دار و لبه دار می‌شود. بعضی مواقع لنت در زمانی تمام می‌شود که هیچ دسترسی به جایی برای خرید لنت یا کسی که لنت را برای ما تعویض کند وجود ندارد.

توصیه یدک پارس: همیشه قبل از سفر چکاپ کامل سیستم ترمز را انجام دهید. یک دست لنت یدک همراه خود داشته باشید. سعی کنید تا حدودی باز کردن کالیپر و تعویض لنت را یاد بگیرید و ابزار مناسب همراه خود داشته باشید.

توصیه مجدد: در صورتی که در مسیر، خودتان لنت را تعویض کردید، در اولین شهر چرخ‌ها را برای سرویس مجدد به یک متخصص نشان دهید.

اما چطور بفهمیم که لنت تمام شده است؟ چند راه برای اینکه بفهمیم لنت ترمز تمام شده است، وجود دارد.

1-1-روشن شدن چراغ ترمز پشت آمپر

دلایل اصلی سوت کشیدن لنت ترمز
چراغ اخطار ترمز

این چراغ به دلایل زیر روشن می شود:

الف- بالا بودن ترمز دستی یا خراب بودن سوییچ انتهای تفنگی ترمز دستی

ب- پایین آمدن سطح روغن ترمز

پایین بودن سطح روغن ترمز دلایل مختلفی دارد که تمام شدن لنت و نشتی روغن از دلایل عمده آن هستند. دلایل پایین آمدن سطح روغن ترمز حتما باید بررسی شده و سریعا رفع شود.

ج-تمام شدن لنت ترمز

بعضی از خودروها مجهز به سیستم هشدار دهنده تمام شدن لنت ترمز در پشت آمپر هستند. در مورد روشن شدن چراغ ترمز پشت آمپر موارد ب و ج نشان دهنده تمام شدن لنت ترمز هستند که پس از بررسی و بازدید لنت، اقدام به تعویض آن می‌کنیم. در مورد الف هم باید سوییچ انتهای تفنگی ترمز دستی تعویض شود.

1-2-بازدید چشمی

چرخ های خودرو را هر ماه و یا هر ۱۰ هزار کیلومتر یک بار کاملا باز کرده و لنت ها را بازدید می‌کنیم. اگر در هنگام بازدید ماهیانه چرخ‌ها متوجه شدیم که بیش از ۷۰درصد لنت خورده و تمام شده است، اقدام به تعویض آنها می‌کنیم.

در عکس پایین رنگ قرمز نشان دهنده تمام شدن لنت ترمز است (نیاز به تعویض فوری) و رنگ زرد (شکل وسط در عکس پایین) علامت هشدار و یا روی مرز بودن را نشان می‌دهد. رنگ سبز نشانه سالم بودن لنت است و لنت نیازی به تعویض ندارد.

میزان باقیمانده لنت در حالتهای مختلف

1-3 صدای خر خر لنت 

در لنت‌هایی که سیم اتصال ندارند، نشانه تمام شدن شان یک تکه آهن فلزی است که در لبه لنت قرار دارد. وقتی لنت به لبه این آهن می‌رسد در هنگام ترمز گرفتن این آهن با دیسک برخورد کرده و صدای خرخر می‌دهد که نشانه در حال تمام شدن لنت است. در این هنگام برای جلوگیری از سوت کشیدن لنت و خراب شدن دیسک ترمز، اقدام به تعویض آن می‌کنیم.

 

2- کیفیت بد لنت  

در بعضی از لنت ها مقدار فلز داخل مواد لنت زیاد است و یا از ترکیب مناسب و استاندارد و با کیفیت استفاده نمی‌کنند. پس از نصب این مدل لنت ترمز و ترمز گرفتن با آنها، صدای سوت و جیغ از چرخ ها بلند می‌شود. این مورد فقط با تعویض لنت بر طرف می‌شود. در هنگام خرید لنت ترمز دقت کنید که لنت را از جای معتبر و برند معتبر تهیه کنید.

لنت های سرامیکی الیگ  گزینه مناسبی برای خرید هستند.

لنت پژو206 تیپ2 الیگ

3- وجود خط و خش روی دیسک ترمز

دیسک ترمز خط دار هم می تواند باعث سوت کشیدن لنت ترمز شود. مخصوصاً  در هنگامی که لنت کهنه را با لنت نو تعویض می‌کنید، در هنگام ترمز گرفتن، لنت سوت می‌کشد. در این هنگام تماس کامل سطح لنت با دیسک چرخ اتفاق نیفتاده و لنت موقع ترمز گرفتن سوت می‌کشد. در این مورد فقط باید دیسک چرخ را با دیسک نو جایگزین کرد و از تراشیدن آن خود داری کرد. مخصوصا زمانی که دیسک چرخ از حد نمال هم لاغرتر شده باشد.

دیسک ترمزهای موجود در سایت یدک پارس جایگزین مناسبی برای دیسک ترمز های قبلی خودرو شما هستند.

دیسک چرخ عقب 206 تیپ 5

4- داغ شدن بیش از حد دیسک و لنت و سوت کشیدن لنت ترمز

این اتفاق در زمان حرکت در ترافیک‌های شدید و یا حرکت در نقاط شیب دار و سرازیری‌ها که از ترمز زیاد استفاده می‌کنیم، می‌افتد. این مورد معمولا با کمی استراحت دادن به سیستم ترمز و خنک شدن لنت و دیسک ترمز برطرف می‌شود.

زیرا در هنگام داغ شدن لنت ترمز و دیسک ترمز، گیرایی لنت ترمز کاهش پیدا کرده، قدرت ترمز گیری لنت ها ضعیف شده و احتمال خطر بالاتر می رود. علاوه بر سوت کشیدن لنت ترمز، بوی لنت هم در این مورد زیاد می شود که ناشی از داغ کردن بیش از حد لنت است.

5- لبه دار شدن دیسک و سوت کشیدن لنت ترمز

لبه دار شدن دیسک ترمز هم یکی از دلایل سوت کشیدن لنت ترمز است. مخصوصا اگر لنت ترمز نو باشد. علت آن هم این است که لنت به طور کامل روی دیسک ترمز قرار نمی گیرد. لنت در این زمان به حالت  زاویه دار روی دیسک ترمز قرار می‌گیرد. علت لبه دار شدن دیسک چرخ، کیفیت بد و استاندارد نبودن لنت ترمز قبلی است. دیسک چرخ لبه دار باید تعویض شود، تا مشکل حل شود.

اخطار: لطفا از تراشیدن دیسک چرخ، مخصوصا زمانی که لاغر شده است، خودداری کنید.

 

تاثیر مستقیم دیسک لبه دار و سایش ناهمگون لنت

6- لنت به طور کامل بر روی دیسک قرار نمی‌گیرد

دلایل اصلی این ایراد سه مورد است که به ترتیب در ذیل آورده می‌شود:

الف: استاندارد نبودن لنت ترمز

ب: ایراد در کالیپر ترمز

ج: نصب غیر اصولی و نادرست لنت ترمز

معمولا این مورد در هنگام جابجایی لنت‌های قدیمی با لنت نو اتفاق می‌افتد. قبل از صدمه زدن به سیستم ترمز و ایجاد خطر این مشکل را باید بر طرف کنید. اگر ایراد در کالیپر باشد با سرویس کردن کالیپر و پخ زدن گوشه‌های لنت صدا بر طرف می‌شود. اگر لنت ها درست نصب نشده باشند باید دوباره و به صورت صحیح نصب شوند. اگر لنت ها استاندارد نباشند، باید تعویض شده و با لنت استاندارد جایگزین شوند.

برای خرید لنت مناسب وارد سایت یدک پارس شوید.

لنت جلو پژو 2008 تکستار
تکستار اصلی با گیرایی و کیفیت بسیار بالا بدون سوت و صدا ترمزگیری عالی

7-آسیب دیدن فنر لنت ها و سوت کشیدن لنت ترمز

یکی دیگر از دلایل سوت کشیدن لنت، زمانی است که فنر نگهدارنده لنت آسیب دیده و خراب می‌شود. به علت خرابی فنر نگهدارنده لنت، لنت ترمز در جایگاه خود در روی کالیپر به درستی قرار نگرفته، در موقع ترمز گرفتن لنت‌ها جابجا شده و ایجاد صدا و سوت می‌کنند. در این مورد هم باید با تعویض فنر و نصب مجدد لنت، ایراد را برطرف کرد.

8-شیشه ای شدن دیسک ترمز و سوت کشیدن لنت ترمز

وقتی دیسک ترمز شیشه ای و به اصطلاح صابونی می‌شود ترمز گیری به درستی صورت نمی‌گیرد. در این زمان صدای سوت پس از ترمز گرفتن شنیده میشود. در این مورد باید با سمباده سطح دیسک را به صورت زبر در آورد و اگر ایراد بر طرف نشد دیسک چرخ را تعویض نمود.

9-شیشه ای شدن سطح لنت ترمز و سوت کشیدن لنت ترمز

این مورد هم به چند دلیل اتفاق می‌افتد، یکی از دلایل به خاطر کیفیت بد لنت ها و فرمولاسیون بد لنت ترمز است. داغ شدن زیاد و متوالی لنت ها و فاسد شدن فرمولاسیون لنت، دلیل اصلی این  اتفاق است. این مورد را با تعویض لنت بر طرف می‌کنیم.

لنت جلو ال۹۰ تکستار
لنت تکستار ال ۹۰ برای انواع ساندرو و لیفان ۵۲۰ نیز مناسب است کارکرد عالی با شرایط جاده های ایران

 10-جدا شدن گوشته لنت از روی آهن لنت

اگر در هنگام اتصال گوشته به آهن لنت از چسب نامناسب و بی کیفیت و یا حرارت نامناسب استفاده شود این اتفاق می‌افتد. وقتی این اتفاق بیفتد، گوشته لنت از آهن لنت جدا می شود. در هنگام ترمز گیری به علت لرزش زیاد بین لنت و آهن لنت و ارتعاش بیش از حد و صدای سوت در هنگام ترمز گرفتن به گوش می‌رسد. این مورد خیلی خطرناک است و لنت ترمز باید تعویض شود.

11-درگیر بودن دائمی لنت ترمز با سطح دیسک ترمز و گیرپاژ کالیپرها و سوت کشیدن لنت ترمز

با فشار دادن پا بر روی پدال ترمز و در اثر فشار بوستر ترمز، لنت های ترمز با دیسک چرخ درگیر می‌شوند. در این زمان شتاب منفی باعث توقف خودرو می‌شود. اگر لوازم لاستیکی ترمز که روی پیستون‌های ترمز قرار دارند خراب شوند، و یا بوش های کالیپر سفت شده و یا اصطلاحا گیرپاژ کنند، لنت‌ها با دیسک ترمز درگیر می‌شوند.

در حال حرکت هم لنت از دیسک چرخ جدا نشده، در نتیجه لنت ترمز و دیسک بیش از اندازه گرم شده و به سرعت فرسوده می‌شوند. درگیر بودن دائمی لنت ترمز با سطح دیسک در حال حرکت باعث سوت کشیدن دائمی لنت خودرو در حال حرکت می‌شود. در این مورد فقط باید کالیپر سرویس شود و لوازم لاستیکی آن تعویض شوند و بوش‌ها و پیچ‌ها روان شوند و گریس کاری شوند.

ترفندهای شرکت های لنت سازی برای کاهش سوت کشیدن لنت ترمز

پخ زدن یا چمفر(chamfer)

در ابتدای تعویض لنت نو با کهنه تا چند ساعتی که لنت با دیسک هماهنگ بشوند، احتمال سوت کشیدن وجود دارد. در این زمان قدرت ترمز گیری اندکی کاهش پیدا می کند. کالیپر شاید نتواند تمام سطح لنت ترمز را در زمان ترمز گیری به دیسک ترمز خودرو بچسباند.

در این هنگام فشار پیستون کالیپر کمتر به حاشیه لنت ترمز وارد می شود (مخصوصا زمانی که لنت نو باشد) که این مسئله باعث سوت کشیدن لنت ترمز می‌شود. پخ زدن گوشه لنت ترمز باعث توزیع مناسب و بهتر فشار بر روی لنت شده و مانع سوت کشیدن آن می‌شود.

شیار وسط لنت یا اسلات (slot)

شیار زدن وسط لنت باعث خروج گرد و غبار و گازهای ایجاد شده در زمان ترمزگیری از داخل شیار می‌شود. این تکنیک ارتعاشات و نویز و سوت لنت را کاهش می‌دهد.

ورقه های پشت لنت shim

این صفحه های چند لایه در جذب صداها و ارتعاش تولید شده از لنت نقش دارند. این صفحات در پشت لنت قرار گرفته و همانند بالشتک عمل می‌کنند.
این شیم ها ارتعاشات بین لنت و کالیپر و در نهایت نویز و سوت لنت را کاهش می‌دهند.

آهن‌های جدید لنت NRS

تکنولوژی NRS یکی از جدیدترین تکنولوژی‌ها در تولید لنت است. این تکنولوژی باعث چسبیده شدن خیلی قوی مواد لنت به آهن لنت می‌شود. تکنولوژی NRS باعث میشود لنت تا مقدار آخر استفاده شود.

در لنت‌های قدیمی در اثر ضعیف بودن چسب پشت لنت، مواد لنت از روی آهن کنده می شوند. یکی از دلایل سوت و جیغ در این لنت ها هم همین کنده شدن گوشته از آهن لنت بود. این تکنولوژی در لنت‌های الیگ و MHCO استفاده شده است و در ایران هم این لنت‌ها وجود دارند.

لنت جلو مزدا۲ الیگ سرامیک
محصولی با ترمزگیری فوق دقیق برای خودرو شما یک محصول بی نقص

برجسته و راه راه کردن پشت لنت

این کار ارتعاشات بین آهن لنت و کالیپر را گرفته و مانع نویز و سوت کشیدن لنت ترمز می‌شود. این تکنیک بیشتر در لنت های شرکت والئو جعبه سبز اصلی استفاده می‌شود.

نامسطح بودن روی لنت ابزاری برای کاهش سوت کشیدن لنت ترمز

بعضی از شرکتها روی لنت را نا مسطح می کنند تا مانع نویز و سوت کشیدن لنت شوند. این کار بر روی لنت های شرکت الدورا بیشتر مشاهده می‌شود.

ترفند های مکانیک‌ها برای کاهش سوت کشیدن لنت ترمز

گریس زدن پشت لنت

مانند روغن زدن مانع ارتعاش بین آهن لنت و کالیپر شده و نویز و سوت را کاهش می‌دهد.

روغن زدن پشت لنت

مانع ارتعاش بین لنت و کالیپر شده و نویز و سوت را کاهش می‌دهد.

سمباده زدن روی لنت

لنت هایی که سوت می‌کشند را از داخل کالیپر در آورده و سمباده زبر می‌زنند. با این کار حالت شیشه ای شدن لنت از بین می‌رود. لنت را دوباره در محل خود نصب می‌کنند تا سوت کشیدن آن از بین برود.